عبور سیستم بانکی از گردنه سوییفت

مهدی جهانگیری: قطع ارتباط اقتصاد ایران با چرخه مالی در دنیا هزینه پول را افزایش داده بود و حال با بازگشایی سوییفت امیدواریم با ورود منابع ارزان قیمت به کشور هزینه پول به خودی خود پایین آمده رونق به اقتصاد بازگردد

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران به اگزیم نیوز گفت: قطع ارتباط اقتصاد ایران با چرخه مالی در دنیا هزینه پول را افزایش داده بود و حال با بازگشایی سوییفت امیدواریم با ورود منابع ارزان قیمت به کشور هزینه پول به خودی خود پایین آمده رونق به اقتصاد بازگردد.

مهدی جهانگیری کوهشاهی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در خصوص بازگشایی سسیستم بانکی سوییف در چند روز آینده به تبع اجرایی شدن برجام به اگزیم نیوز گفت: یکی از مشکلات جدی کشور در زمان تحریم ها قطع ارتباط اقتصاد ما با چرخه اقتصادی و مالی دنیا بود. اقتصاد کشور ما بانک محور است و در همه دنیا نیز روال اقتصادهای بانک محور بر این است که بانک یک ابزار جدی است که در مبادلات اقتصادی و کسب و کار از آن استفاده می کنند.

جهانگیری با اشاره به این نکته که ارتباط مالی ما در زمان تحریم ها با دنیا قطع شده بود ادامه داد: بر همین اساس طبیعی است وقتی که این ابزار که یک رکن اساسی در اقتصاد است وجود نداشته باشد این اقتصاد یک اقتصاد زمین گیر و کاملا درونی خواهد شد. نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود:  در مقطعی از زمان که به دلیل تحریم ها ارتباطات مالی کشور با دنیا قطع شده بود و امکان مبادلات بین المللی وجود نداشت هزینه نقل و انتقال منابع به شدت بالا رفت و مجبور بودیم برای انجام این نقل و انتقالات از راه های جایگزین دیگر که هزینه پول را بالا می برد استفاده نماییم. بنابراین تامین پول ارزان قیمت در داخل کشور برای پروژه های تولیدی و سرمایه گذاری که در حال انجام بود یا میخواست شروع شود امکان پذیر نبود.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه در هفته آینده  طبق مذاکرات و توافقات ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک بازگشایی سیستم بانکی بین الملل یا سوییفت را شاهد خواهیم بود این به معنای اتصال شبکه مالی کشور به شبکه بین المللی است در این شرایط هم در کشور چرخش مالی خواهیم داشت و هم هزینه این چرخش به شدت پایین خواهد آمد. در اینصورت هم بنگاه ها و هم بانک ها می توانند از منابع ارزان قیمت استفاده نمایند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان یادآور شد: با ورود منابع ارزان قیمت به کشور هزینه پول به خودی خود پایین خواهد آمد و پایین آمدن هزینه پول نیز به معنای رونق، بهبود کسب و کار و تحقق برنامه های اقتصادی است.

کد خبر 3030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =