چهارگانه چالش های صنعت پوشاک در ایران

هوشنگ فاخر: : کمبود نقدینگی، واردات بی رویه و قاچاق پوشاک، تجهیزات چینی و دست دوم و عدم حمایت دولت از جمله عوامل رکود تولیدات داخلی پوشاک هستند

مدیر عامل شرکت نساجی تبریز گفت: کمبود نقدینگی، واردات بی رویه و قاچاق پوشاک، تجهیزات چینی و دست دوم و عدم حمایت دولت از جمله عوامل رکود تولیدات داخلی پوشاک هستند.

هوشنگ فاخر در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیل اگزیم نیوز در خصوص دلایل رکود تولیدات داخلی علاوه بر واردات بی رویه گفت: واردات بی رویه تنها دلیل نیست بلکه کمبود نقدینگی و بی پولی بازار نیز از دیگر عوامل هستند.

وی ادامه داد: کشور ما توانایی تولید پارچه را دارد اگر ماشین آلات چینی و دست دوم کارخانجات کنار بروند و جای آنها ماشین آلات مدرن و روز قرار گیرد و با تمام ظرفیت کارکنند تولید داخل بیشتر شده و قیمت ما قابل رقابت با قیمت پارچه های کشورهای دیگر خواهد بود همچنین با افزایش قیمت دلار واردات پارچه اصلا به صلاح نیست. 

فاخر افزود: اوضاع بازار نامساعد است و به اصطلاح در حالت انتظار به سر می برد که با تغییر شرایط و لغو تحریم ها، ارز ارزان می شود و واردات پارچه آسان تر خواهد شد. به گفته وی پارچه تولید داخل حدود 50 تا 60 درصد جوابگوی بازار خواهد بود و برای تامین مقدار باقیمانده ما احتیاج به واردات داریم نه اینکه تمام نیازمان از طریق واردات تامین شود. در واقع مردم ما تولید را رها کرده و به سراغ واردات رفته اند.

وی در خصوص تغییر فرهنگ مصرفی مردم به سمت استفاده از برندهای خارجی گفت: متاسفانه مردم خارجی پسند شده اند و به سمت برندهای خارجی گرایش پیدا کرده اند. البته عده ای پارچه داخلی را می شناسند،  مانند بروجرد یا ایران لایی (چاپ رنگ) که از البسه های مورد قبول مردم هستند، البته لازم به یادآوری است که برندهای موجود در بازار همه خارجی نیستند بلکه عده ای پارچه چین را وارد می کنند و برندهای خارجی را رو و مارک خود را زیر قرار می دهند و درنهایت به بازار عرضه می کنند یا حتی تعدادی از تولیدکنندگان انواع مارک های معتبر را جمع آوری کرده و با سفارش مشتری آنها را روی پوشاک می زنند و به اسم برند در اختیار مردم قرار می دهند.

مدیرعامل شرکت نساجی تبریز در خصوص وضعیت تعرفه های واردات پوشاک برای حمایت از تولید داخلی و اثرات پدیده قاچاق نیز گفت: تعرفه و قوانین وضع شده چندان موثر نبوده برعکس باعث رونق کسب و کار بخش قاچاق گشته است. روند روبه رشد قاچاق قانونی و غیرقانونی تهدید بزرگی  برای این صنعت، اشتغال و تولید کشور است که امیدواریم چشم مسئولان به این واقعیت باز شده و نسبت به تغییر و اصلاح رویه فعلی همت کنند.

وی در پایان در خصوص اقداماتی که دولت یازدهم باید در زمینه حمایت از تولید داخل به ویژه بخش پوشاک انجام دهد، گفت: متاسفانه دولت یازدهم درگیر مشکلات مالی و سیاسی است و خیلی نتوانسته کمک شایانی برای این بخش انجام دهد. دولت        ابتدای کار طرح تسهیلات برای صنعت پوشاک پیش بینی کرد اما به شرطی که تولیدکننده مذکور چک برگشتی یا پاس نشده نداشته باشد که این شروط اصلا صحیح نیست، ممکن است تولید کننده در گذشته در برهه ای از زمان با مشکل مالی روبه رو شده باشد و نتوانسته بدهی اش به بانک را بپردازد این قضیه سابقه بانکی اش را خدشه دار کرده و عملا از گرفتن تسهیلات کنار زده می شود.

کد خبر 3037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =