احمد صادقیان: دولت هزینه های تولید را کنترل کند

در دو سال گذشته که دولت یازدهم روی کار آمده است برنامه های مختلفی را برای خروج از رکود و افزایش تولید در کشور به اجرا گذاشته است اما در این برنامه ها موفقیت چندانی تاکنون حاصل نشده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، متن گفتگو با احمد صادقیان به شرح زیر است:

بسیاری از منتقدان اقتصادی دولت و بخش از فعالان اقتصادی معتقدند دولت در اجرای برنامه های خروج از رکود موفقیتی به دست نیاورده است نظر شما نسبتب به این نقدها چیست؟

دست دولت خالی است و منابع و پولی در اختیار ندارد. علاوه براین در نظر داشته باشید که تکیه اصلی دولت در بودجه بر درآمدهای نفتی است و باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی و قیمت نفت شرایط برای دولت سخت تر هم شده است. علاوه براین ها دولت قبلی هزینه های بسیاری برای دولت درست کرده است مانند هزینه ماهانه یارانه نقدی که دست دولت کنونی را کاملا بسته است. به نظرم باتوجه به همه این ها نمی توانستیم انتظار چندانی از دولت داشته باشیم که کار آن چنانی انجام دهد.

برخی از کارشناسان باوجود این چالش ها معتقدند که دولت برنامه مشخصی هم برای خروج از این وضعیت نداشته است تا چه اندازه با این نظر موافق هستید؟

ببینید دولت تلاش هایی کرده است برای این که از این شرایط خارج شویم مثلا بحث فروش خودروها بود و کارت های اعتباری که از چند روز پیش گفتند واگذاری آن ها شروع شده است ولی به نظرم این ها کار ساز نبوده است و تمرکزش بر بخش هایی مانند خودرو بوده که چالش اصلی در آن ها نیست و برای جامعه و فعالان اقتصادی هم موضوع سوال برانگیز شده که چرا دولت از خودرو تا به اندازه حمایت کرد؟ دولت می توانست حمایت خود را به بخش های دیگری اختصاص دهد که مردم نیازهای اساسی داشتند.

باتوجه به این شرایط شما به عنوان یک تولیدکننده پیشنهادتان چیست؟

برای کنترل شرایط بهترین کار دولت این است که هزینه های تولید را کنترل کند زیرا شاهدیم هر چالشی در کشور وجود دارد به نوعی هزینه و فشار آن به شکل دیگری بر تولید تحمیل می شود. مثلا باتوجه به کاهش قیمت نفت دولت به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است و متاسفانه شاهدیم که این هزینه اضافه را می خواهند از تولیدکندگان تامین کنند و فشار آن به تولید اضافه می شود و ما الان نگران هستیم که با قانون جدید مالیاتی از سال آینده فشارها بیشتر هم بشود و به نظرم با اجرای این اقدامات کار برای تولید کننده در کشور سخت تر خواهد شد و این حاصلی جز رکود بیشتر در کشور و تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری افراد و... نخواهد داشت.

کد خبر 3052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =