رجحان تکنولوژیکی ایران در دوره جدید

رییس اتاق تهران: تجار کشور چک باید توجه کنند که ما به دنبال سرمایه گذاری های مشترک و ورود تکنولوژی به کشور هستیم و نه صرفا مبادله کالا.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران امروز در نشست فعالان اقتصادی ایران و جمهوری چک با ابراز خرسندی از اجرای برجام گفت: امیدوارم با تحقق برجام آینده روشنی پیشروی اقتصاد کشور داشته باشیم. در چند ماه گذشته بیش از 80 هیئت تجاری از کشورهای مختلف به ایران آمدند،  مباحث مختلف تجاری و مذاکرات اقتصادی زیادی انجام شده است حال امیدواریم با برقراری برجام این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد. وی افزود: ایران و چک سابقه طولانی در مبادلات تجاری دارند ایران نیز دارای موقعیت استراتژیک است. تجار کشور چک باید توجه کنند که ما به دنبال سرمایه گذاری های مشترک و ورود تکنولوژی به کشور هستیم و نه صرفا مبادله کالا.

مسعود خوانساری، ادامه داد: هیئت تجاری چک دومین هیئت طی چند ماه اخیر اخیر است که به ایران آمده اند. اولین گروه تجاری از کشور دانمارک بود که در صدر آن نیز وزیر امور خارجه به همراه 60 هیئت تجاری قرار داشتند و هیئت چک دومین گروه می باشند و در صدر آن ها نیز وزیر محترم تجارت و صنعت چک به همراه 58 گروه تجاری قرار دارد.

خوانساری به سابقه روابط میان ایران و چک اشاره کرد و افزود: روابط تجاری ایران و چکسلواکی صد سال سابقه دارد و در سال 1393 که جمهوری چک به استقلال رسید این روابط بیشتر و روز به روز ارتقاء پیدا کرد. روابط تجاری میان دو کشور همواره براساس احترام متقابل بوده است. هر چند با وجود تحریم ها کشور ما در مسائل اقتصادی با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است و به خاطر مشکلات بانکی نتوانستیم حجم بالایی از مبادلات را داتشته باشیم سالانه بین 30 تا 40 میلیون دلار میان ایران و چک بصورت مستقیم مبادلات تجاری برقرار بوده است که باید به این میزان ورود کالاهایی در سطح کشورهای واسطه را هم اضافه کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران به توان فنی پیشرفته کشور چک در صنایع مهم مانند ماشین سازی، حمل و نقل، نیروگاه ها، انرژی های نو، نفت و گاز، معدن، شیمیایی و داروسازی اشاره کرد و گفت: اراده و روابط سیاسی که بین دو کشور وجود دارد می تواند زمینه های سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور را فراهم نماید و موافقت نامه اخذ مالیات مجدد که با حضور وزیر محترم اقتصاد چک امضا شد و نیز مذاکراتی صورت گرفته برای تاسیس دفتر تجاری چک در ایران، می تواند دستاورد و زمینه ساز بهبود روابط میان دو کشور باشد.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی در کشور ما بحث کمبود آب است که خوشبختانه چک در زمینه های محیط زیست، انرژی های نو، صرفه جویی در آب و تبدیل فاضلاب به آب دارد که ما می توانیم از این تجربه ها استفاده نماییم.

خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جذابیت های تجاری کشورمان تصریح کرد: ایران با 80 میلیون جمعیت تحصیلکرده و جوان و نیز با همسایگی 15 کشور و بیش از 300 میلیون جمعیت، وجود امنیت، ذخایر عظیم نفت و گاز کشوری استراتژیک برای سرمایه گذاری های مشترک بشمار می رود. به تجار کشور چک خاطر تاکید میکنم که اگر به دنبال استحکام و گسترش روابط میان دو کشور هستند باید به فکر سرمایه گذاری های مشترک باشند و نه صرفا مبادله کالا.

کد خبر 3070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =