بانک ها و دانش بنیان ها دو سر برنده سرمایه گذاری خطرپذیر

احمدرضا فقیه خراسانی گفت: در دنیا حمایت از شرکت های دانش بنیان منحصر به پرداخت تسهیلات نیست بلکه به دلیل ماهیت سودآور بی نظیر دانش بنیان ها، رویکرد نهادهای مالی به سمت سرمایه گذاری در صندوق های خطرپذیر، تغییر کرده است

احمدرضا فقیه خراسانی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز اعلام کرد پارک علم و فناوری یکی از قدیمی ترین پارک های علم و فناوری کشور است که بیش از 15 سال است که در حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان فعالیت می کند.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: تامین مالی یکی از دغدغه های اصلی شرکت های فناور و دانش بنیان است و از آنجاییکه این شرکت ها توان مالی مناسبی ندارند و این باعث می شود در سالهای اول فعالیت و یا در اوایل پیشرفت کاری خود با چالش مواجه شده و از دور رقابت تجاری خارج شوند و یا به موفقیت مورد انتظار دست پیدا نکنند.

فقیه خراسانی اظهار داشت: صندوق های پژوهش نوآوری  در استانها و بانک های متعددی وارد حوزه تامین مالی شرکت های دانش بنیان شده اند د در این میان بانک توسعه صادرات به دلیل تمرکز بر حمایت از صادرات و صادرکنندگان نقش ویژه ای را به عهده دارد و با ارائه تسهیلات با نرخ های پایین می تواند بخشی از دشواری کار صادرات را از دوش صادرکنندگان حوزه دانش بنیان بردارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری، محصول تولیدی باید بازار را به سرعت اشباع کند؛ عمر فناوری در دنیا بسیار کوتاه است و این ویژگی اهمیت حمایت شرکت های دانش بنیان در دستیابی به بازارهای بین المللی را روشن می سازد.

به گفته فقیه خراسانی بانک توسعه صادرات این توان را دارد تا ابزارها و خدمات متنوع خود از جمله فاینانس، اعطای خطوط اعتباری؛ کمک به تسهیل نقل و انتقالات مالی و تخصیص تسهیلات با نرخ های مناسب در بحث ورود به بازارهای خارجی به شرکت های دانش بنیان صادراتی کمک شایانی کند.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد گفت: در دنیا حمایت از شرکت های دانش بنیان منحصر به پرداخت تسهیلات نیست بلکه رویکرد نهادهای مالی به سمت سرمایه گذاری در صندوق های خطرپذیر، تغییر کرده است؛ بانک توسعه صادرات نیز می تواند با سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت های دانش بنیان علاوه بر تامین مالی، شریک سود قابل توجه شرکت های دانش بنیان نیز باشند.

فقیه خراسانی سرمایه گذاری در بنگاه های دانش بنیان را بال پرواز برای این شرکت ها خواند و گفت: علی رغم خطرپذیر بودن این نوع سرمایه گذاری اما قطعا حاشیه سود یک سرمایه گذاری موفق می تواند بیانگر ارزش پذیرش ریسک این دست سرمایه گذاری ها باشد؛ تجربه ما نشان داده که از هر ده سرمایه گذاری خطرپذیر در این حوزه، حتی اگر یک پروژه موفق باشد می تواند ضرر نه پروژه ناموفق را پوشش داده و سود مطلوبی را متوجه سرمایه گذار کند.

 این مقام مسئول به تعامل مثبت شعبه بانک توسعه صادرات ایران در یزد اشاره کرد و گفت: ارتباط خوبی بین شعبه این بانک توسعه ای و شرکت های دانش بنیان وجود دارد و امیدواریم این ارتباط در مسیر پیشبرد هدف گذاری های انجام شده سرعت بیشتری بگیرد.

وی افزود: قریب به 270 شرکت در پارک علم و فناوری یزد و در مراکز رشد وابسته به آن در سراسر استان مستقر هستند مه از این میان بیش از 80 شرکت بر اساس سیستم ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان محسوب شده و در مجموع نزدیک به 100 شرکت دانش بنیان در یزد مشغول به فعالیت هستند که به نسبت جمعیت، بعد از استان تهران در رتبه دوم قرار داریم.

فقیه خراسانی اذعان داشت: هنوز بسیاری از شرکت های دانش بنیان از خدمات و تسهیلاتی که دولت از درگاه معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه صادرات در اختیار آنها قرار می دهد، بی خبرند؛ در تلاشیم به منظور حمایت و تشویق این شرکت ها، اطلاع رسانی لازم را در این بخش انجام دهیم.

 معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد یادآور شد: موقعیت جغرافیایی استان یزد و چالش های این منطقه با کم آبی سبب شده تا حوزه دانش بنیان این استان به این سمت و سو هدایت شوند؛ IC و ICT  نیز از دیگر حوزه هایی است که شرکت های دانش بنیان استان در آن فعالیت چشمگیری دارند و بالغ بر 40 درصد از سهم را به خود اختصاص داده اند.

احمدرضا فقیه خراسانی گفت: در رتبه بعدی بیوتکنولوژی قرار دارد که حوزه خوبی به لحاظ کسب درآمد و تولید ثروت به شمار می رود و در استان یزد به صورت ویژه روی آن در بخش های دارو و پزشکی کار می شود؛ همچنین پارک علم و فناوری در هدف گذاری های خود طرح حمایت ویژه از حوزه هوافضا و انرژی های تجدیدپذیر را گنجانده است.

 به گزارش اگزیم نیوز یزد بیش از بیست سال است که رتبه اول را در پذیرش کنکور کشور دارد که بیانگر پتانسیل بالای این استان به لحاظ نیروی انسانی متخصص است؛ توان دولت در جذب این حجم از نیروی انسانی متخصص و فرهیخته اندک است و شرکت های دانش بنیان بستر فوق العاده ای به کار گیری این نیروی بالقوه و توانمند است.  

کد خبر 30708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =