مزیت قیمتی و کیفیتی در تجارت ایران و چک

وزیر صنعت و تجارت چک: حضور دپارتمان های ایرانی در چک فرصت بسیار عالی برای اقتصاد کشور ماست، زیرا تجارت با ما به معنای کیفیت بهتر، قیمت های پایین تر و مهمتر از همه نداشتن هیچ گونه دستور کار منفی در این روابط است.

یان ملادک: حضور دپارتمان های ایرانی در چک فرصت بسیار عالی برای اقتصاد کشور ماست، زیرا تجارت با ما به معنای کیفیت بهتر، قیمت های پایین تر و مهمتر از همه نداشتن هیچ گونه دستور کار منفی در این روابط است.

یان ملادک، وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک در نشست فعالان اقتصادی در کشور که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد با ابراز خرسندی از اینکه در اولین روزهای اجرای برجام در ایران حضور دارد به روابط تجاری دیرینه ایران و چک اشاره کرد و گفت: دروابط ایران و چک به سال 1930 باز می گردد که در آن زمان اولین موافقت نامه های اقتصادی میان دو کشور امضا شد. در طول این مدت نیز روابط تجاری ما با ایران با فراز و نشیب هایی همراه بوده است اما امیدواریم از این به بعد این روابط با ثبات و بلندمدت باشد.

یان ملادک ادامه داد: همانطور که ورود به بازارهای ایران به معنای ورود به بازاری  وسیع تر از 80 میلیون است ، تجار ایرانی نیز با ورود به بازار چک نه تنها با 10 میلیون جمعیت چک مراوده خواهند داشت بلکه به بازار 300-400 میلیونی کل اروپا دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه امروز زمان بسیار خوبی برای شروع روابط با ایران است افزود: اقتصاد چک در حال شکوفایی است و ما با رشدی معادل 4.4 درصد در سال جاری روبرو هستیم. ما کشوری هستیم که در سراسر جهان تجارت می کنیم و براوردها نیز نشان می دهد صادرات ما در سال جاری رشدی 7 درصدی را تجربه کند. علاوه بر آن کشور چک کمترین میزان بیکاری در کل اروپا را داد. حضور دپارتمان های ایرانی در چک نیز فرصت بسیار عالی برای اقتصاد کشور ماست و برعکس برای شرکای ایرانی نیز مفید فایده باشد زیرا تجارت با ما به معنای کیفیت بهتر، قیمت های پایین تر و مهمتر از همه نداشتن هیچ گونه دستور کار منفی در این روابط است.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک با بیان اینکه حجم روابط میان دو کشور ایران و چک حتی با در نظرگرفتن روابط غیرمستقیم با واسطه کشورهای جمهوری آذربایجان و امارات متحده رقم کوچک و قابل ملاحظه ای نیست و ما انتظار داریم این حجم روابط به ده برابر افزایش یابد افزود این توافقنامه ها می تواند برای شرکت هایی که بطور غیرمستقیم با ایران تجارت می کنند نیز مفید باشد. چرا که شرکت های جمهوری چک صادرکنندگان کالاهای سرمایه ای هستند.

وی ادامه داد: کشور چک با توجه به تجربیاتی که در زمینه محیط زیست دارد و نیز این نکته که شرکت های جمهوری چک صادرکننده عمده نظریات محیط زیست هستند، آمادگی همکاری با ایران در این زمینه ها هستیم.

ملادک با اشاره به همکاری کشور چک با ایران بیان کرد: وزارت دارای جمهوری چک با طرف های ایرانی متنی را برای حمایت از سرمایه گذاری تهیه کرده است که می تواند به گسترش همکاری های بیشتر بیانجامد علاوه بر آن امروز همراه با یادداشت تفاهم بین اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صنایع کوچک همچنین اتاق بازرگانی چک امضا شد.

وی برای گسترش روابط پیشنهاد داد تا استانداری های ایران نیز توافقنامه هایی با همتایان خود در چک امضا کنند و از سوی دیگر با بررسی فعالیت صنایع کوچک در این زمینه نیز سرمایه گذاری شود.

کد خبر 3071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =