احیای بیش از ۶۰۰ واحد راکد در سال ۹۸

بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در سالجاری در شهرک‌های صنعتی کشور احیا شده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ معاون وزیر صمت در  بازدید از شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه گفت : در سالجاری بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی کشور احیا شده است.

محسن صالحی‌نیا افزود: در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط بسیاری در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری هستند که این مهم نویدبخش توسعه اقتصادی است.

وی از استقرار افزون بر ۴۴ هزار واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی ایران خبر داد و گفت: این تعداد واحد صنعتی و تولیدی توانسته است برای نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند که ظرفیت بالایی است.

صالحی نیا تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال اجرا و بهره‌برداری است و در مراحل ساخت و ساز، نصب ماشین آلات، تکمیل تجهیزات و اجرای طرح توسعه قرار دارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اعمال سیاست‌های وزارت صنایع برای احیای واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد و نیمه راکد، گفت: از مجموع ۴۴ هزار واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی ایران بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی با رکود مواجه هستند.

وی افزود: فعالیت رکودی بعضی از این واحد‌های تولیدی و صنعتی به نحوی است که باید شرایط دیگری از منظر تولید برای احیا فراهم شود چرا که برگشت به چرخه تولید این واحد‌ها دشوار است، اما مصمم هستیم با سیاست‌های حمایتی این مسیر را تسهیل کنیم.

صالحی نیا گفت : در سال جاری در قالب ستاد‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها، بیش از دو هزار واحد صنعتی راکد که ۱۳۵۰ واحد آن را صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی تشکیل می‌دهند در برنامه بازگشت به چرخه تولید قرار گرفته اند

وی افزود : تاکنون احیای افزون بر ۶۰۰ واحد عملیاتی شده است و مجددا در سراسر کشور به چرخه تولید برگشتند و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی و پیش بینی شده شاهد تحقق صددرصدی بازگشت این واحد‌های صنعتی به تولید باشیم.

معاون وزیر صمت به مشکلات و موانع پیش روی واحد‌های تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت : بخشی از واحد‌های تولیدی و صنعتی خصوصا واحد‌هایی که تولیدات آن‌ها در کشور تقاضامحور بوده و برای بازار صادرات بسیار مناسب است، در تامین منابع مالی و سرمایه در گردش با چالش جدی مواجه هستند.

صالحی نیا تصریح کرد: تزریق منابع مالی و سرمایه در گردش، ضمن کمک به ارتقای ظرفیت تولید این واحد‌ها و رسیدن آن‌ها به ظرفیت واقعی، در جذب نیروی کار نیز موثر بوده است و نرخ اشتغال را افزایش خواهد داد.

معاون وزیر صمت افزود : با افزایش سقف تسهیلات بانکی می‌توان ظرفیت تولید را ارتقا داد و وزارت صنایع با همراهی و همکاری بانک‌ها به دنبال افزایش سقف تسهیلات بانکی است.

وی از بانک‌های عامل استان مرکزی خواست تا با همراهی و همکاری با ستاد تسهیل زمینه افزایش سقف تسهیلات بانکی در حمایت از صنعت را فراهم کنند.

معاون وزیر صنایع با تاکید بر اینکه افزایش سقف تسهیلات بانکی زمینه ساز احیای صنایع راکد و نیمه راکد را نیز فراهم خواهد کرد، گفت: توسعه خوشه‌های صنعتی از دیگر سیاست‌های حمایتی وزارت صنایع برای احیای واحد‌های صنعتی راکد و نیمه راکد است و در این راستا بیش از ۱۰۰ خوشه صنعتی در کشور تعریف شده است.

وی سهم استان مرکزی در کشور را سه خوشه صنعتی اعلام کرد و افزود: ظرف یک ماه آینده صدمین خوشه صنعتی کشور در استان لرستان افتتاح می‌شود.

صالحی نیا تصریح کرد : توسعه خوشه‌های صنعتی ظرفیت شهرک‌های صنعتی ایران را افزایش خواهد داد.

معاون وزیر صنایع در ادامه به هدف از بازدید از شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: بررسی زیرساخت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی بویژه تامین برق و آب مهمترین هدف بازدید است که در جریان این بازدید مشکلات و موانع پیش روی تولید بررسی و تصمیمات لازم برای برون رفت از آن اتخاذ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه شامل نوبران، غرق آباد، پرندک، مامونیه و زاویه نوپا بوده و عمدتا واحد‌های کوچک و متوسط را تشکیل می‌دهند، گفت: ظرفیت‌های خوبی در شهرک‌های صنعتی این منطقه وجود دارد و فعالیت در حوزه مواد غذایی از نشان های تجاری مهم توسعه‌ای این دو شهرستان به شمار می‌رود.

صالحی نیا افزود: حمایت از واحد‌های صادرات محور، دعوت از واحد‌های تولیدی و صنعتی برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنعتی، برگزاری تور‌های و دوره‌های آموزشی و بسیاری از برنامه‌های دیگر ، از سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای توسعه واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط است.

وی تصریح کرد: واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط نیازمند انسجام و هماهنگی بین بخشی برای توسعه متوازن است و از این رو وزارت صنایع به جد به دنبال تقویت و احیای این صنایع است.

کد خبر 30752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =