راه نفوذ به بازارهای صادراتی

مرتضی عماد زاده اقتصاددان در پاسخ به اینکه چرا در توسعه صادرات غیرنفتی ونفوذ در بازارها خوب عمل نکردیم، می گوید: این عقب ماندگی ریشه در عوامل بسیاری دارد، اما بخشی از این عقب ماندگی به دلیل  ضعف هایی است که در بنگاه های ما وجود دارد و بخشی دیگری از آن  به نحوه حکمرانی دولت ها بر می گردد.

به گفته این اقتصاددان، کشورهایی که دارای منابع نفتی هستند، برای ورود به بازارهای صنعتی و بازار کالاهای غیرنفتی باید از استراتژی توسعه صادرات برای پیشبرد اهداف صادراتی خود بهره مند شوند.

او همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه باید از قبل تولید کالا یا محصول، به شناخت درستی  از ظرفیت های بازار برسیم، تاکید می کند: به عبارتی  قبل از ورود به بازارها باید ظرفیت های پذیرش محصول در آن بازار را با مطالعاتی که انجام داده ایم،  بشناسیم تا بتوانیم جایگاه رقابتی خود را در آن بازار از قبل پیش بینی کرده و ببینیم آیا توانایی برطرف کردن نیازهای آن بازار را داریم یا خیر.

این اقتصاددان بر این باور است که توسعه صادرات از مسیر تولید محصولاتی می گذرد که قدرت رقابت را در بازارهای جهانی داشته باشد. به گفته او، تولید کننده و صادر کننده ایرانی باید از نیازهای بازار و سلایق مشتری چه در داخل و چه در عرصه جهانی شناخت کافی داشته باشد تا بتواند در بازارها نفوذ کرده و جایگاه خود را در آن بازارها مستحکم کند.  

 این اقتصاددان، با بیان این مطلب تاکید می کند که شناخت بازار و داشتن یک برنامه از قبل تعیین شده برای تولید است که ما را به سمت نوع سرمایه گذاری ها هدایت می کند، که چه چیزی را تولید کنیم تا بتوانیم بازارها را تصاحب کنیم.  

بنابه اظهارات عمادزاده، عدم توفیق بسیاری از بنگاه ها را در بازارها، در این است که آنها براساس تصادف صادرات خود را انجام داده اند، بدون اینکه مطالعه دقیقی از وضعیت موجود و حتی آینده بازارها داشته باشند.

اما از نگا این اقتصاددان در سوی دیگر این ماجرا، دولت قرار دارد. این اقتصاددان می گوید: علاوه بر کارهایی که بنگاه ها باید برای تولید صادرات محور و شناخت بازارها انجام دهند، دولت نیز وظایفی دارد و باید فضا را در سطح جهانی برای حضور صادرکنندگان ایرانی فراهم کند. البته به گفته او، سفیران ایرانی حاضر در سفارتخانه های سایر کشورها، رایزنان بازرگانی، اتاق های مشترک بازرگانی نیز می توانند اطلاعات و داده های خوبی از وضعیت بازارها به صادرکنندگان ایرانی ارائه دهند.

 

کد خبر 30783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =