الحاق دستگاه‌ها به پویش بهبود فضای کسب و کار

معاون وزیر اقتصاد از همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها خواست به این پویش بهبود فضای کسب و کار بپیوندند

محمدعلی دهقان دهنوی امروز در نشست خبری گفت: همکاری دستگاه‌ها در این زمینه خوب است، اما برخی از نهاد‌ها موضوع بهبود فضای کسب و کار و صدور مجوز‌ها را در اولویت کار خود قرار نداده‌اند و اهمیت آن را درک نکرده‌اند که از آن جمله وزارت بهداشت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان امور استخدامی، شهرداری ها، سازمان برنامه و بودجه، نیروی انتظامی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه درگاه ملی مجوز‌های کشور را ایجاد کرده است افزود: در این درگاه، مشخصات و اطلاعات همه مجوز‌های کشور به صورت شفاف عرضه شده است و هم‌‍اکنون درخواست مجوز اصناف که از نظر تعداد بیش از ۵۵ درصد مجوز‌های کشور است در این سامانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: دستگاه‌هایی مثل وزارت بهداشت باید مجوز‌های خود را در این سامانه بارگذاری کنند و یا وزارت علوم اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی را در اختیار ما قرار دهد و سازمان امور استخدامی نیز می‌تواند مجوز‌ها و اطلاعات کارکنان دولت را در این سامانه قرار دهد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به شرایط سخت سال ۹۷ گفت: گزارش اتاق بازرگانی در خصوص شاخص پایش ملی محیط کسب و کار نشان می‌دهد این شاخص در بهار و تابستان امسال روند رو به بهبود داشته است.

وی ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار، بدون همکاری همه دستگاه‌ها از جمله قوه مجریه، قوه قضاییه و اتحادیه‌ها و اصناف بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

دهقان دهنوی گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار استعلام از طریق سامانه وزارت اقتصاد انجام، بیش از ۲۶۰ هزار مجوز درخواست و ۱۱۱ هزار مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار افزود: در دو سازمان امور مالیاتی و گمرک با ابلاغیه ایی که از طرف وزیر اقتصاد صادر شده، برای بهبود فرآیند کسب و کار دستور داده شده است که برخی از این موارد در حال انجام و برخی نهایی شده است.

معاون وزیر اقتصادگفت: سازمان امور مالیاتی باید فرآیند ثبت نام از مودیان مالیاتی را بهبود بخشد و شیوه صدور گواهی ماده ۱۸۶ مالیات‌های مستقیم را اصلاح کند و فرایند ابلاغ بدهی و درخواست پرداخت قسطی را به صورت الکترونیکی انجام دهد.

دهقان دهنوی افزود: همچنین سازمان امور مالیاتی باید در خصوص صدور آسان‌تر مفاصا حساب مالیات بر ارزش افزوده در مدت ۴۸ ساعت اقدام و بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های مالیاتی دست و پاگیر را حذف کند ضمن اینکه موضوع پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی در بیش از ۸۳۸ دفتر خانه در تهران عملیاتی شده است.

وی گفت:​ در خصوص گمرک نیز باید شرایط ثبت اظهارنامه گمرکی تسهیل و ارزش گذاری کالا‌ها به ویژه مواد اولیه با سهولت انجام و نرخ انبارداری شفاف شود ضمن اینکه گمرک باید انبار‌های اختصاصی با فاصله بیش از ۵۰ کیلومتر را از فعالان اقتصادی بپذیرد.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد:​ ما برای بهبود فضای کسب و کار از رئیس جمهور خواستیم که به دستگاه‌های اجرایی ضرب‌الاجل بدهد که این ضرب الاجل صادر شد و مهلت آن تا ۱۵ مهرماه بود.

وی با اشاره به همکاری خوب وزارت جهاد کشاورزی در حذف برخی از مجوز‌ها گفت: در هیئت مقررات‌زدایی نیز از ابتدای شکل گیری آن تا کنون، بیش از ۶۰۰ مجوز زائد حذف شده است.

دهقان دهنوی افزود: بر اساس سامانه دادور «سامانه‌ی نظارت و شکایات صدور مجوز‌های کسب‌وکار» در وزارت اقتصاد که از گذشته ایجاد شده فعالان اقتصادی می‌توانند شکایت‌های خود درخصوص صدور مجوز‌ها را در این سامانه ثبت کنند و استاندار و بالاترین مقام اجرایی باید ظرف یک هفته به این شکایت پاسخ دهند.

وی با اشاره به ضمانت اجرایی و ابزار‌های وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار گفت: اگر دستگاهی مجوز‌های خود را در سامانه این وزارتخانه بارگذاری نکند و یا تایید هیئت مقررات‌زدایی را نگیرد ما می‌توانیم مجوز مربوطه را ابطال کنیم البته تاکنون از این ابزار قانونی استفاده نکرده ایم.

وی همچنین افزود: شاخص رقابت پذیری کشور با توجه به شرایط نامطلوب سال ۹۷ در بین ۱۴۱ کشور از جایگاه ۸۹ به ۹۹ رسیده است و ۱۰ رتبه تنزل داشته است.

کد خبر 30789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =