بازگشت ۷۱ درصدی ارز صادراتی

همتی در نشست اتاق ایران اعلام کرد ۷۱ درصد معادل ۲۵ میلیارد یورو ارز از ۲۱ فروردین ۹۷ تا انتهای اردیبهشت امسال به کشور بازگشته است

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در جمع  فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی ایران خبر داد: طبق آمارهای رسمی از ۲۱ فروردین سال ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۸ معادل ۲۵ میلیارد یورو ارز صادرکنندگان به کشور بازگشته است. اگر کاهش پایه صادراتی گمرک را لحاظ نکنیم این عدد به ۳۵ میلیارد یورو می‌رسد که  معادل ۷۱ درصد ارز صادراتی است که در شرایط فعلی عملکرد مثبتی به شمار می‌رود.

او در ابتدای صحبتهاي خود گفت:  بانک مرکزی همه دولت یا همه نظام نیست و بخشی از تصمیمات آن به تایید مراکزی مرتبط می شود که در اختیار بنده نیست. البته بانک مرکزی نیز فروگذار از تلاش نبوده است؛ اما تجار ایرانی موفقیت ایران را در عرصه بین المللی تضمین کردند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما فقط یک سامانه است و البته هدف ما این است که ارز به چرخه اقتصادی برگردد، گفت: ما دست تجار را در بازگشت ارز صادراتی باز گذاشتیم، ما به صادرکنندگان مهلت بیشتری برای بازگشت ارز خود می دهیم مشروط به اینکه واردکنندگان شکایت نداشته باشند؛ چراکه در دوره ای از زمان بانک مرکزی ارز نفتی را در اختیار داشت.

او با بیان  اینکه بازار ارز به آرامش رسیده دلیل نمی شود تحریم از بین رفته؛ افزود: بلکه تحریم به اوج رسیده ولی ادامه دارد؛ یک ذره از فشار برداشته نشده و بانک مرکزی هم تحریم است.

به گفته همتی، بانک مرکزی مدیریت انجام می دهد و از طریق شبکه های غیرقابل تحریم کار را پیش می برد؛ البته ظرف هفت ماه بالای بیست میلیارد دلار تامین ارز برای کالاهای وارداتی داشته ایم که اگر این روند ادامه یابد به یکی از موفقیت های بزرگ دست خواهیم یافت.

وی اظهار کرد: رشد عیرنفتی مثبت است و اثر منفی رشد نفتی است که رشد اقتصادی را کم کرده است؛ پس اقتصاد ایران در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه رییس جمهور مسئولیت سیاستگذاری ارزی را به من سپرده است، گفت: باید در این حوزه هم پاسخگو باشم؛ برخی می گویند که نرخ ارز باید واقعی باشد؛ چراکه مردم را هم باید در نظر گرفت و اجازه نداد قشر متوسط و ضعیف آسیب ببینند.

همتی با تاکید بر اینکه من هم با ارز ٤٢٠٠ تومانی موافق نیستم ولی این سیاست دولت است، اظهار داشت: دلایل دولت هم مهم است و آنها نیز قشر ضعیف را می بینند؛ البته من هم نظرات را می دهم و با اختیاراتم حرفم را پیش می برم؛ در حالیکه من کل دولت یا رییس جمهور و نظام نیستم.

او افزود:استقلال بانک مرکزی اینطور نیست که بانک مرکزی بگوید من دولت را قبول ندارم اما من چیزی را که خودم قبول نداشته باشم در بانک مرکزی اجرا نمی کنم؛ البته اگر قانون باشد، ملزم به اجرا خستم.

همتی گفت: خودروسازان سال گذشته  بارها گفتند که 6 ماه دیگر درست می شود اما اینطور نشد؛ من با اختصاص ارز به خودروسازان و منابع ریالی موافق نبودم؛ اما می خواستم حسن نیتم را ثابت کنم؛اما خودروسازی که قیمت را بالا می برد چرا باید حمایت کند.

وی افزود: چهل سال است که ما را مجبور می کنند که از خودزوسازی فشل حمایت کنیم؛ اما این صنعت درست نمی شود.

همتی گفت: باید با مردم، خودمان و بانک مرکزی در مورد واردات بدون انتقال ارز روراست باشیم؛ اگر کسی ارز را خارج از صرافی ایران ارز تامین کند، و فشار به ما و صرافی های ما وارد نیاورد، واردات بدون انتقال ارز انجام دهد.

همتی همچنین با تکیه آمارهای رسمی، گفت:  از ۲۱ فروردین سال ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۸ معادل ۲۵ میلیارد یورو ارز صادرکنندگان به کشور بازگشته است. اگر کاهش پایه صادراتی گمرک را لحاظ نکنیم این عدد به ۳۵ میلیارد یورو می‌رسد که  معادل ۷۱ درصد ارز صادراتی است که در شرایط فعلی عملکرد مثبتی به شمار می‌رود. دلیل کاهش نرخ ارز در بازار همین بازگشت ارزها است وگرنه بانک مرکزی بارها اعلام کرده که به هیچ عنوان نرخ ارز در بازار را تعیین نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره چگونگی افزایش عدد نقدیندگی در اقتصاد ایران نیز گفت: جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که نقدیندگی در اقتصاد ما به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است در طول ۶۰ سال گذشته میانگین رشد نقدیندگی در ایران حدود ۲۵ درصد بوده است و به همین دلیل عددها در شرایط فعلی بسیار بالا رفته و همان درصد رشد نیز باعث رسیدن به این اعداد می‌شود.

همتی ادامه داد: البته رشد نقدیندگی به شکل ۱۰۰ درصد منفی نیست و می‌توان با در نظر گرفتن سیاست‌های از حجم مخرب آن کم کرد. بانک مرکزی از یک سو باید نقدیندگی واحدهای تولیدی را تامین کند و از سوی دیگر نقدیندگی را کنترل کند و همین مسئله یک معادله پیچیده را به وجود آورده است.

او  با اشاره به طرح جدیدی که این بانک برای حل این معادله پیش بینی کرده توضیح داد: طرح جدید که به زودی در شورای پول و اعتبار نهایی خواهد شد به نام گام فعال می‌شود. در چارچوب آن بانک‌ها گواهی تضمینی از سوی فعال اقتصادی به واحد تامین کننده مواد اولیه یا طرف معامله آن فعال ارائه می‌کند و در یک دوره شش ماه تامین مالی این واحد را انجام می‌دهد و پس از آن بانک تعهد می‌دهد که در صورت تامین نشدن منابع مالی در قالب تسهیلاتی مشکل نقدیندگی را برطرف کنیم.

وی در پایان نیز گفت: با وجود تمام مشکلات باید به آینده اقتصاد کشور امیدوار بود ما امروز تنها ۹ میلیارد دلار بدهی خارجی داریم این در حالی است که کشوری مانند ترکیه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد این یعنی اقتصاد ما در آینده ظرفیت بسیار بالای خواهد داشت و باید نسبت به آینده با امیدواری صحبت کرد.

کد خبر 30821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =