برنامه ای ۱۰ بندی برای توسعه چابهار

حسین مدرس خیابانی گفت: عزم جدی برای تبدیل چابهار به یک بندر استراتژیک در کشور به وجود آمده است.

 به گزارش خبرنگار اگزیم نیوزحسین مدرس خیابانی صبح امروز در جلسه شورای توسعه بندر چابهار  گفت: اطلاع رسانی وسیع برای انعکاس قابلیت های بندر چابهار ضرورت دارد، اصحاب رسانه در این حوزه موثر هستند.

او افزود: عزم جدی برای تبدیل چابهار به یک بندر استراتژیک در کشور به وجود آمده است.

به گفته مدرس خیابانی، حقیقتا بندر چابهار یک گوهر ناشناخته در جنوب شرقی کشور بوده است که تحریم ها فرصتی برای یادآوری این پتانسیل شد و باعث شد به عنوان یک فرصت به آن نگاه کنیم.

او عنوان کرد: بخش خصوصی را با مشوق های لازم برای حضور در بندر چابهار باید ترغیب کرد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه دو هدف اساسی  در بندر چابهار دنبال می کنیم، گفت:  یکی از آنها توزیع متوازن از تخلیه کالاهای اساسی و استفاده متوازن از بنادر جنوبی است

به گفته مدرس خیابانی استفاده از قابلیت بندر چابهار به عنوان کریدور ارتباطی استراتژیک با کشورهای آسیای شرقی، هدف دوم ما است؛  تجهیزات مکنده های غله، وجود مخازن و انبارها و ناوگان حمل و نقل در بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای پهلوگیری کشتی های gtc  و شرکت پشتیبانی امور دام در این بندر است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی های بالای ۸۰ هزار تن را دارد، ۱۵ اسکله بی نظیر با آبخوری ۱۴.۵ در ۱۶ از دیگر قابلیت ها است.

او ادامه داد: جلسات مختلفی با بخش خصوصی داشتیم، الان مقصد برخی محموله های  نهاده های بخش خصوصی نیز به مقصد چابهار شده است، ورود بخش خصوصی در این بندر تسهیل شود.

مدرس خیابانی همچنین افزود: برای اینکه ناوگان حمل و تقل بار در بندر چابهار دو سر بار شود، دیروز جلسه ای برای صادرات بخشی از مواد معدنی از طریق چابهار برگزار کردیم.

به گفته او، ایمیدرو در حال برنامه ریزی برای صادرات بخشی از سنگ آهن سنگان و سیمان و سنگ های تزیینی از طریق بندر چابهار است

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در محور بعدی سخنان خود در جلسه شورای توسعه بندر چابهار اظهار کرد: برنامه ای در ۱۰ بند برای توسعه بندر چابهار داریم.

به گفته او، گمرک جمهوری اسلامی در انتقال ذخایر استراتژیک و کالاهای اساسی بیشترین همکاری را با وزارت صمت داشته است و گمرک خودش را با شرایط جدید تحریمی تطبیق داده است.

مدرس خیابانی گفت: تفاوتی میان ترخیص بار در بندر امام خمینی با بندر چابهار وجود ندارد.

بنا به اظهارات او، الان نگاه ها به سمت استان سیستان و بلوچستان معطوف شده است، مسئولان استانی از این فرصت استفاده کنند.

 در ادامه این نشست رجبی، مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار در جلسه شورای توسعه چابهار با حضور قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت:  با همتی که با کمک قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی شده، عموم انبارهای منطقه از کالا پر است و برای پایین ترین دهک ها هم اشتغالزایی شده است.

او افزود: تسهیلاتی برای واردکنندگان در منطقه آزاد چابهار داریم که کاهش ۵ درصدی سود بازرگانی برای کالاهای که حقوق ورودی آنها بالای ۱۹ درصد است.

به گفته او، کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی عوارض واردکنندگان به هلال احمر را در بندر چابهار در دست اجرا  داریم.
رجبی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون دلار از منطقه آزاد چابهار به سمت کشور حمل شد که افزایش ترانزیت نسبت به سال قبل داشت، گفت: ۲۰ هکتار انبار در دست ساخت داریم، فضای انبارش کالا پیش بینی شده است و فضای تخلیه کالای کانتینری داریم.

 

کد خبر 30845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =