مروری بر فعالیت صندوق ضمانت صادرات ایران

آرش شهرآئینی: از سال ۱۳۹۳ صندوق رشد مثبت قابل توجهی را تجربه کرده و بر اساس آمار در سال ۹۷ از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کرده است. عملکرد شش ماهه اول صندوق نیز با رشد ۷۰ درصدی به ۲/۱ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز طی سال های 1381 تا 88 صندوق ضمانت صادرات رشد قابل توجهی در پوشش های تضمینی، خدمات فنی و مهندسی و صادرات کالا داشته است. حجم پوشش صندوق در سال 88 به بیش از 3 میلیارد دلار رسید ، اما در سال 1389 میزان پوشش به شدت کاهش یافته و به حدود یک میلیارد دلار نزدیک شد. بیشترین حجم پوشش صندوق در سال 1388 مربوط به پوشش صادرات کالا بوده، اما پس از آن، بیشترین پوشش مربوط به پوشش های تضمینی بوده است .

آرش شهرآئینی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز ضمن تبریک روز ملی صادرات به جامعه صادراتی کشور گفت: از سال 1393 صندوق رشد مثبت قابل توجهی را تجربه کرده و بر اساس آمار در سال 97 از مرز 2 میلیارد دلار عبور کرده است. عملکرد شش ماهه اول صندوق نیز با رشد 70 درصدی به 2/1 میلیارد دلار رسیده است.

وی در ادامه به تشریح  فعالیت‌های بین‌المللی صندوق ضمانت صادرات ایران پرداخت و گفت: کلوپ پراگ یک شبکة تبادل اطلاعات برای بیمه­گران اعتبار صادراتی است که صندوق ضمانت صادرات از سال 1999 به عضویت آن درآمده است. اتحادیة بین­المللی بیمه­گران اعتبارات صادراتی و سرمایه­گذاری موسوم به اتحادیة برن نیز از 84 عضو شامل مؤسسات اعتبار صادراتی دولتی (ECA)، بیمه­گران خصوصی و آژانس­های چندجانبه از 73 کشور جهان تشکیل شده و نمایانگر همة جوانب صنعت بیمه اعتبار و سرمایه گذاری در سطح بین­المللی است. با ادغام اتحادیة برن و کلوپ پراگ در می 2016، صندوق ضمانت صادرات ایران نیز به عضویت اتحادیة برن درآمد.

 عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران  یادآور شد: در جلسات این اتحادیه، برگزاری نشست مشترک با صندوق­های ضمانت صادرات کشورهای عضو، بحث و تبادل نظر دربارة همکاری­های بیمه­ای و اتکایی، بررسی آخرین وضعیت پوشش‌ها و خسارات و بازیافت مؤسسات عضو، نحوة مطالبة ضمانت‌نامه­های دولتی، نحوة بررسی ریسک کشورها و طبقه‌بندی ریسک، توسعة محصولات، مذاکره برای ارتقاء رتبة ریسک ایران و ... در برنامة نمایندگان صندوق قرار داشت.

 یک دهه از عضویت صندوق ضمانت صادرات ایران  در اتحادیة امان می گذرد، شهرآئینی در اینباره گفت: اتحادية مؤسسات اعتبار صادراتی کشورهای اسلامی موسوم به اتحادیة امان (AMAN UNION) در سال 2009 به ابتکار دو مؤسسة چند جانبة اسلامی(ICIEC)  به عنوان بازوی بیمه­ای بانک توسعة اسلامی و مؤسسة ضمان به عنوان شرکت بیمة اعتبار صادرات کشورهای عربی و 14 مؤسسة بیمة صادرات و سرمایه‌گذاری ملی یا به تعبیری ECA اسلامی از جمله صندوق ضمانت صادرات ایران، ترکیه، امارات، الجزایر، مصر، اندونزی، اردن، لبنان، مالزی، عمان، سنگال، سودان و تونس تأسيس شد.

 به گفته این مقام مسئول در جلسات این اتحادیه، دسترسی به اطلاعات خریداران خارجی و امکان ارائة پوشش برای صادرکنندگان ایرانی با ضریب اطمینان بالا، بررسی زمینه­های همکاری بیمه‌ای و اتکایی با سایر اعضا در برنامة نمایندگان صندوق قرار داشت. با توجه به عملکرد ویژه، صندوق ضمانت صادرات ایران در سال 1398 به مدت دو سال با اجماع مجمع عمومی اتحادیه، به سمت عضو هیات مدیره اجرای نائل آمد.

معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران در مورد انعقاد تفاهم همکاری با مؤسسات همتا گفت: در این تفاهم‌نامه­ها طرفین در زمینة پوشش بیمه­ای مشترک در کشور ثالث، بیمة اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجاری دو کشور، اعتبارسنجی خریداران و سایر حوزه­های تسهیل‌کنندة تجارت به توافق رسیده­اند. از جمله تفاهم‌نامه­های منعقده با مؤسسات همتا در سه سال اخیر می­توان به توافقات منعقده با مؤسسات کشورهای ازبکستان، عمان، اسپانیا، لهستان، فنلاند، اسلواکی، پرتغال، اندونزی، برزیل، مجارستان، سریلانکا، سوئیس، آلمان، استرالیا، نروژ، هندف اتریش، سوئد و ... اشاره کرد.

 وی افزود:  صندوق موافقت‌نامة همکاری با نهادهای مالی و مؤسسات خارجی منعقد کرده که در زمینة همکاری اتکایی، بیمه­ای، گزارشات اعتبارسنجی، خدمات مشاوره­ای و ... بوده اند.

عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص اهداف آتی صندوق گفت:در طی سال های آتی مجموع صادرات غیر نفتی کشور از 44 میلیارد دلار در سال 97 به 117 میلیارد دلار در سال 1404 خواهد رسید؛ این وضعیتباعث می شود حجم صادرات قابل پوشش از 31 میلیارد دلار به 82 میلیارد دلار افزایش یابد. بعبارت دیگر، در حدود 70 درصد از صادرات غیر نفتی کشور از طریق صندوق توسعه صادرات قابل پوشش خواهد بود.

شهر آئینیپیش بینی کرد: حجم پوشش صندوق به 7/10میلیارد دلار در سال 1404 برسد و ضریب پوشش صندوق افزایش بیش از 2 برابری را نشان خواهد داد و در دوره مذکور از 6 درصد به 13 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزایش سرمایه مالی صندوق را به یک میلیارد دلار پیش نیاز رسیدن به هدف گذاری های این نهاد بیمه ای دانست و گفت: کفایت سرمایه کافی برای مدیریت تعهدات صندوق الزامی است؛ خوشبختانه در این رابطه دولت همراهی لازم را نشان داده است و به زودی صندوق با کفایت سرمایه لازم آماده ارائه خدمات به صادرکنندگان است.

 مریم خورشیدی

 

 

کد خبر 30846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =