اعتبار سنجی مبنای صدور ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات

نوالدین شرفی نژاد گفت: ضمانت نامه به مشتریان صندوق بر مبنای رتبه اعتباری که کسب می کنند اعطا می شود.شاخص های اعتبار سنجی صندوق شامل صلاحیت عمومی شرکت، وضعیت مالی و سوابق شرکت در سیستم بانکی، سوابق صادراتی شرکت مربوطه اعم از کسب نشان صادرکننده نمونه و ملی، حسن سابقه مشتری نزد صندوق ضمانت صادرات و در صورت نیاز بازدید میدانی از محل شرکت می شود.

نورالدین شرفی نژاد در جمع صادرکنندگان استان مرکز، جزئیات و روند ارائه خدمات صندوق ضمانت صادرات را تشریح کرد و گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ بخشی از خدمات صندوق ضمانت ارائه ضمانت نامه است؛ این نهاد بیمه ای با ارائه ضمانت نامه به واحدهای تولیدی صادرات محور، به تامین سرمایه در گردش و نیز پوشش انواع ریسک  مشتریان کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: ضمانت نامه های اعتباری بنا بر ذی نفع( بانک یا واحد تولیدی) به دو دسته تقسیم می شوند؛ به این ترتیب صندوق ضمانت صادرات به منظور کمک به صادرکننده برای تامین کالا یا مواد اولیه تولید، ضامن صادرکنندگان نزد شرکت مربوطه می شود.

شرفی نژاد افزود: پیش از اعطای ضمانت نامه، مشتری اعتبار سنجی شده و بر مبنای رتبه ای که کسب می کند ضمانت نامه دریافت می کند؛ شاخص های اعتبار سنجی صندوق شامل صلاحیت عمومی شرکت، وضعیت مالی و سوابق شرکت در سیستم بانکی، سوابق صادراتی شرکت مربوطه اعم از کسب نشان صادرکننده نمونه و ملی، حسن سابقه مشتری نزد صندوق ضمانت صادرات و در صورت نیاز بازدید میدانی از محل شرکت می شود.

این کارشناس اعتبار سنجی در خصوص رویه صندوق برای تعیین نوع وثیقه برای مشتریان گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس ریسک مشتری نوع وثیقه دریافتی را تعیین می کند؛ وثائق دریافتی از مشتریان صندوق ضمانت صادرات ترکیبی از وثائق نوع اول و دوم می شود که نوع دوم وثیقه سبک تری نسبت به نوع اول است و وثیقه ملکی، ضمانت نامه بانکی، اوراق مشارکت و با سهام بورسی و امثال آن را شامل می شود؛ پس از فرایند ارزیابی و تعیین ریسک شرکت مربوطه، ترکیب وثائق مورد نیاز برای مشتری مشخص می شود.

 وی گفت: معمولا در جریان اخذ وثیقه از مشتریان با شرایط متوسط، پنجاه درصد وثیقه و پنجاه درصد سفته لحاظ می شود.

 شرفی نژاد در مورد نرخ کارمزد دو درصدی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 91، بانک هایی که ضمانت نامه صندوق را به عنوان وثیقه می پذیرند، می بایست برای مشتریان در نرخ سود تسهیلات خود دو درصد تخفیف قائل شوند تا هزینه ای که مشتری برای کارمزد صدور ضمانت نامه به صندوق می پردازد به نوعی جبران شود.

کارشناس اعتبار سنجی صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه توضیحات خود در مورد ضمانت نامه گمرکی گفت: در حال طراحی ضمانت نامه ای هستیم که طی آن صندوق پرداخت حقوق گمرکی تولیدکنندگانی که مواد اولیه تولید را وارد می کنند را ضمانت می کند که البته  هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 نورالدین شرفی نژاد بیان داشت: پوشش ریسک خریداران خارجی از دیگر خدماتی است که صندوق به مشتریان خود ارائه می دهد؛ این ریسک وجود دارد که طی فرایند فروش کالا، خریدار خارجی در سررسید پول کالا را پرداخت نکند؛ صندوق این ریسک را که شامل ریسک های سیاسی و ریسک تجاری می شود را تقبل کرده و پوشش می دهد.

وی توضیح داد: لازمه پوشش ریسک های یاد شده، اعتبار سنجی است؛ برای این منظور لازم است مشتری اطلاعات اولیه از خریدار خارجی را به صندوق ارائه کند؛ صندوق این اطلاعات را ارزیابی و وضعیت و اعتبار خریدار را به مشتری اعلام می کند و بر اساس این اعتبار مشتری می تواند از صندوق خدمات بیمه نامه ای دریافت و قرارداد صادراتی را بیمه کند تا اگر خریدار نتوانست در سررسید پول صادرکننده  بدهد، صندوق خسارت را پرداخت کند.

به گفته کارشناس ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات بیمه نامه های صندوق در حوزه کالا به سه دسته تقسیم می شوند؛ «بیمه نامه خاص صادراتی» برای یک قرارداد صادراتی با یک خریدار خارجی، «بیمه نامه کل گردش صادراتی» برای صادرکنندگانی که طی یک یال با چند خریدار خارجی چند نوع قرارداد دارند  و بیمه نامه« بلااثر شدن قراردادهای صادراتی» برای قراردادهایی که به هر دلیل توسط خریدار خارجی کالای سفارشی به هر علت فسخ می شود از سوی صندوق پوشش داده می شوند.

شرفی نژاد در مورد شرکت های پیمانکاری گفت: برای این شرکت ها چند نوع بیمه نامه طراحی شده است از جمله  آن ، بیمه نامه سرمایه گذاری است؛ اگر شما مایل به سرمایه گذاری در خارج از کشور باشید صندوق ریسک های سیاسی آن را می پذیرد. از پیش نیازهای این بیمه نامه فراهم کردن بخشی از مواد اولیه و نیروی انسانی پروژه سرمایه گذاری توسط مشتری از داخل کشور است.

 وی در ادامه به تشریح بیمه نامه خاص صدور خدمات فنی مهندسی  پرداخت و گفت: طی این بیمه نامه صندوق ریسک سیاسی و تجاری وصول مطالبات پیمانکار ایرانی را از کارفرمای خارجی بر عهده می گیرد.

 به گزارش اگزیم نیوز بیمه نامه خرید دین اسناد صادراتی و بیمه نامه اعتبار خریدار  از دیگر بیمه هایی است که صندوق ضمانت صادرات ارائه می دهد؛ به گفته کارشناس صندوق ضمانت صادرات ایران ذی نفع این دو نوع از بیمه نامه، بانک توسعه صادرات ایران است؛ در واقع صندوق بر اساس درخواست بانک توسعه صادرات ایران این بیمه نامه ها را صادر می کند.

 نشست معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران به همت مدیریت امور شعب و بازاریابی این بانک، نیمه دوم مهرماه با حضور صادرکنندگان استان مرکزی در اراک برگزار شد.  

 مریم خورشیدی

 

 

کد خبر 30850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =