تعدیل نرخ های پایه؛ عامل افت ارزشی صادرات

لاهوتی اعلام کرد در ۶ ماهه امسال رشد خوبی را در صادرات داشته ایم و کاهش ارزش صادرات نیز به دلیل تعدیل پایه های صادراتی بود

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز محمد لاهوتی در نشست خبری صبح امروز خود اعلام کرد تراز تجاری کشور در نیمه نخست سال 273 میلیون دلار  به نفع واردات  بوده است. وی گفت: صادرات و واردات در شش ماهه اول روند خوبی را داشته است، ۲۲ درصد رشد وزنی در صادرات داشته ایم و دلیل  کاهش صادرات  از بعد ارزشی، تعدیل نرخ های پایه صادراتی است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران پیش بینی کرد تراز تجاری کشور در شش ماهه دوم به نفع صادرات تغییر کند وی با اشاره به تحقق  بازگشت 71 درصد ارز صادراتی به کشورگفت: کماکان عمده ترین مقاصد صادراتی کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان هستند و اخیرا هند به دلیل فشار ناشی از تحریم ها از جمع کشورهای مقصد صادراتی ایران خارج شده است.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: میانگین نرخ هر تن واردات ٢٩٥ دلار بوده است و پیش بینی ما این است كه تراز تجارى كشور در نيمه دوم سال به نفع صادرات مثبت شود لازم به ذکر است نیمه اول سال جاری کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند بزرگترین صادرکنندگان به ایران بوده اند.

 به گزارش اگزیم نیوز با تلاش صادرکنندگان واقعی، ٧١درصد ارز صادراتى به چرخه اقتصادى كشور بازگشته است و بر اساس  اخبار منتشره دولت بودجه سال 99 و 1499 را بودجه ای فارغ از درآمدهای نفتی  خواهد بست؛ لاهوتی در اینباره در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز در مورد میزان تحقق این وعده گفت:  بیش از 71 درصد از ارز صادراتی  به کشور برگشته  و جاى نگرانى براى اين موضوع وجود ندارد و آمارها نشان داده كه رشد صادرات غيرنفتى روند خوبى داشته و مى تواند نياز ارزى كشور را تامين كند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شده که  تاثیر خود را در بازارهای مخالف و حوزه بازگشت ارز صادراتی نشان داده است ، اظهار کرد: این ثبات خود را در بازارهای مختلف و بازگشت ارزهای صادراتی نشان داده است؛ بر اساس آمارهای بانک مرکزی از فروردین‌ماه تا آبان ماه سال جاری ۱۰ میلیارد و ۳۴۴ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه شده  مه از این رقم،  هشت میلیارد و ۱۸۱ میلیون یورو برای واردات تخصیص یافته است..

به گفته وی، میانگین خرید یورو در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۸۸۹ تومان و میانگین خرید دلار در این سامانه ۱۰ هزار و ۵۹۴ تومان بوده است و آمارها نشان می دهد بیش از یک میلیارد یورو مازاد بر تقاضا ارز به سامانه نیما وارد شده است.

وی گفت: دولت امسال به غیر از تخصیص ارز به کالاهای اساسی به هیچ حوزه دیگری ارز تزریق نکرده و این دستاورد یکی از برکات تحریم و تطبیق اقتصاد کشور با واقعیت هاست و امیدواریم این رویه ادامه دار باشد.

لاهوتی بخشی از دلیل برهم خوردن نظم صادراتی کشور در سال گذشته را فعال شدن کارت‌های یک بار مصرف و اجاره‌ای دانست و گفت: براساس آمار سازمان توسعه تجارت در سال قبل با کارت های سال اولی  بالغ بر پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات  انجام شده است؛ ضروری است اتاق ایران  با ورود در حوزه رتبه‌بندی، صادرکنندگان و  عملکرد آنها را شفاف کند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در مورد عدم تعهد اروپا به وعده های خود گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی نیز دیگر با ایران کار نمی‌کنند. هیچ قدم مثبتی در اجرایی شدن طرح اینستکس از سوی اروپا نمی بینیم.

 لاهوتی صادرات به کشورهای همسایه را ظرفیت خوبی است که در شرایط فعلی باید روی آن تمرکز کرده به  بازارهای دیگر در بلند مدت فکر کنیم.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم در باره تامین منابع در بودجه از مسیر مالیات و دغدغه صادرکنندگان در این مورد گفت: بخش خصوصی خواهان اجرای عادلانه مقررات مالیاتی در کشور است و خصوصا صادرکننده واقعی از شفافیت قوانین مالیاتی استقبال می‌کنند دو گروه کارکنان دولت و واحدهای شناسنامه دار  به شکل ثابت مالیات‌هایشان را پرداخت می‌کنند در حالیکه بخش عمده ای از صنوف به شکل سنتی و غیرشفاف مالیات می دهند متاسفانه در کشور ما هنوز بسیاری از صنف‌ها به شکل سنتی مالیات پرداخت می‌کنند و ما از شفاف‌ شدن قوانین مالیاتی و اجرای عادلانه آن استقبال می‌کنیم.

کد خبر 30866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =