سه سال فرصت برای شناسایی بازار اتحادیه اوراسیا

محمد لاهوتی می گوید: طی سه سال فرصتی که تحت توافقنامه انجام شده داریم باید بازار اوراسیا را شناسایی کرده و برای گسترش آن راهبردهای موثر را در پیش بگیریم.

 در بررسی انجام شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمده است: براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا که شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان می شود، در مجموع ۸۶۲ قلم کالا شامل 360 قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و 502 قلم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران در نظر گرفته شده است. دغدغه بسیاری از  صادرکنندگان در این حوزه نحوه تعرفه بندی ذیل این توافقنامه است،محمد لاهوتی در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز در این حوزه، ارزیابی خود را از تعرفه بندی های انجام شده در موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا اعلام کرد و گفت: ما سه سال مهلت داریم تا ذیل این توافقنامه تعرفه های خود را با اتحادیه اوراسیا تا حد صفر پایین بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه لیست خوبی برای تعرفه های ترجیحی دو طرف بسته شده، گفت: در بخش صادرات کاهش تعرفه ها مشمول  کالاهای با ارزش افزوده بالا و یا محصولاتی مثل لوازم خانگی، کاشی و سرامیک و فرش ماشینی  شده که این موضوع می تواند کمک خوبی برای صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف باشد؛ در حوزه واردات نیز کاهش تعرفه واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی که عمده ترین واردات کشور از اتحادیه اوراسیاست، در بخش تولید  تاثیر مثبت خواهد داشت.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات  اتاق تهران خاطر نشان کرد: پیوستن به اتحادیه اوراسیا، اتفاق مبارکی است که برای این حوزه از صادرات افتاده به شرطی که بتوانیم از فرصت پیش آمده به درستی استفاده کنیم.

 لاهوتی افزود: طی سه سال پیش رو، باید بازار اوراسیا را شناسایی کرده و برای گسترش آن راهبردهای موثر را در پیش بگیریم؛ لازم به ذکر است حضور روسیه در اتحادیه اروپا از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که روسیه  علاوه بر اینکه بازار مستعدی برای کالای ایرانی محسوب می شود، یک کشور صنعتی قدر در دنیاست و توسعه تعاملات با این کشور به سود اقتصاد ما خواهد بود.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز  به نقل از معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی،لیست اقلام کالایی که مشمول ترجیحات دو طرف شده از برتری ایران به لحاظ تعداد حکایت دارد، اما ارزش محصولاتی که در فهرست دو طرف گنجانده شده اند، نشان دهنده آن است که به لحاظ ارزشی اوراسیا سهم بالاتری را بدست آورده است. ارزیابی صورت گرفته همچنین بیانگر آن است که تخفیف های تعرفه ای اعطایی از سوی اوراسیا به ایران، در بازه صفر تا 100درصد قرار دارد، این در حالی است که این اقلام کالا تاکنون نیز با تعرفه صفر به این اتحادیه صادر شده است.

کد خبر 30901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =