بنگاه های غیرشفاف مانع پیوستن به WTO

علاوه بر مشکلات سیاسی برخی بنگاه های غیرشفاف به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی علاقه ای ندارند و در این مسیر سنگ اندازی می کنند

یک اقتصاددان، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" با اشاره به این که بعد از مشکلات سیاسی خارجی، گروه‌های خصولتی مانع پیوستن کشور به سازمان تجارت جهانی می‌شوند گفت: آنها اهل شفافیت نیستند. 

احسان سلطانی گفت: بدون تردید این امر بسیار مثبتی است که بتوانیم عضو رسمی سازمان جهانی تجارت شویم. اما موانع زیادی در این راه وجود دارد. از جمله این موانع می‌توان به مسائل سیاسی اشاره کرد. به عنوان مثال برای عضویت در این سازمان، باید سایر اعضا هم به عضو شدن ما رای مثبت بدهند. این در حالی است که برخی از کشورها مشخصاً جهت عضویت ما، مشکل ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهیم به این مهم نائل شویم، باید برخی از مقررات و قواعد را بپذیریم و آنها رعایت نماییم. البته بعد از مسائل سیاسی، باید گفت برخی بنگاه‌های اقتصادی هم بر سر این راه مانع تراشی می‌کنند.

وی ادامه داد: در سیستم داخلی نیز مشکلات زیاد است که عدم شفافیت از جمله این مشکلات محسوب می‌گردد.  بنگاه‌های اقتصادی ایران، دارای ساختار اقتصادی خوبی نیستند. این بنگاه‌ها توان بسیار بالایی دارند که در راستای اهداف و منافع خود از این توانایی استفاده می‌کنند.

به گفته وی در این فضای بسته، این بنگاه‌ها منافع بسیار زیادی دارند؛ به عبارت واضح‌تر، منفعت این بنگاه‌ها این است که همین روال ادامه دار باشد. لذا عدم پیوستن به سازمان تجارت جهانی که لازمه آن شفاف‌سازی است، برای این بنگاه‌ها مقرون به صرفه خواهد بود.

این اقتصاددان ابراز داشت: اگر قرار باشد تجارت در ایران آزاد باشد، مشخصا این بنگاه‌ها نخواهند توانست مثل سابق مانور بدهند. بدون تردید مشکل اصلی ما جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی، ناشی از فعالیت بخش خصوصی واقعی نیست. با نگاهی به بخش خصوصی واقعی خواهیم دید این بخش غالباً مشغول فعالیت‌های روزمره خود است، اما همانطور که اشاره شد، مشکل و موضوع اساسی ما به بنگاه‌های شبه دولتی باز می‌گردد. 

 

کد خبر 30949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =