کاهش ۱۰ درصدی ارزش صادرات ایران در شش ماهه نخست امسال

میرصالحی گفت اگرچه از نظر وزنی میزان صادرات افزایش یافته اما از نظر ارزشی با کاهشی ۱۰ درصدی روبرو شده است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مالکیت صنعتی وزارت صمت گفت: اگرچه صادرات ما از نظر وزنی در شش ماهه اول امسال رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد اما از نظر ارزش، ۱۰.۳۶ درصد رشد منفی داشت.

میرصالحی در گفت و گویی رادیویی اظهار داشت: حجم صادرات غیرنفتی در شش ماهه اول امسال به ۲۰ میلیارد دلار با وزن ۷۰ هزار تن رسید درصورتیکه میزان صادرات غیرنفتی در شش ماهه سال قبل ۵۷ هزار تن و ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود.

وی با مقایسه آمار میزان صادرات غیرنفتی امسال با سال ۱۳۹۷ افزود: اگرچه صادرات ما از نظر وزنی در شش ماهه اول امسال رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد اما از نظر ارزش، ۱۰.۳۶ درصد رشد منفی داشت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مالکیت صنعتی وزارت صنعت گفت: صادرکنندگان در شرایط افزایش نرخ ارز، محصولات خود را از نظر ارزی به قیمت پایین تری می فروشند درصورتیکه نباید نرخ صادراتی خود را بشکنند.

این مقام مسئول عدم رشد صادرات را ناشی از ارزان کردن نرخ محصولات و رقابت پذیر نبودن محصولات صادراتی از نظر قیمتی و کیفیتی دانست.

میرصالحی با اشاره به اهمیت کشورهای شرق آسیا در روابط تجاری آینده ایران تأکید کرد: ایجاد روابط بلند مدت تجاری و انتخاب شرکای استراتژیک از این منطقه می تواند در آینده اقتصادی کشور بسیار موثر باشد.

وی اضافه کرد: حضور در پیمان های منطقه ای و آسیا و برقراری موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای آسیایی در شرایط تحریمی می تواند بازار فروش محصولات داخلی و افزایش توان اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد.

میرصالحی با اعلام تصویب " آئین نامه نحوه ثبت بین المللی و درج شناسه اسامی مبدا محصولات و کالاهای صادراتی در سازمان جهانی مالکیت فکری" در روز یکشنبه گفت: تاکنون ۶۵ محصول و کالای اساسی صادراتی ایران مانند خرما، پسته، فرش، زعفران و کشمش توسط دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت به ثبت جهانی رسیده اند. ما برای استفاده از این ثبت، آئین نامه ای را به دولت پیشنهاد کردیم که نهایتاً پس از دو سال پیگیری به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مالکیت صنعتی وزارت صنعت با اشاره به کارکردها و فواید این آئین نامه بیان داشت: ساماندهی صادرات کشور، شناسانامه دار کردن محصولات صادراتی، اصالت بخشی به محصولات ایرانی، جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از شهرت و جایگاه محصولات تجاری ایران و بازارهای منطقه ای و بین المللی، جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده محصولا صادراتی از فواید اجرای این آئین نامه است.

میرصالحی همچنین موضوع برندسازی در صادرات را الزامی خواند و گفت: امروزه هیچ محصولی بدون نام ونشان مشخص، امکان عرضه شدن در بازار را ندارد.

وی افزود: برندینگ یک فرآیند است که ریشه در تولید دارد و نهایتا اعتماد مشتریان را نسبت به محصولات و خدمات جلب می کند.

کد خبر 30969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =