۴۳ تریلیون ریال زیان انباشته در صنعت خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: یکی از مهمترین چالش های صنعت خودرو، دولتی بودن آن است و اگر دولت لطف کند و برای بهبود شرایط، خودش را از این صنعت کنار بکشد و سهام داران، کارخانه های خودروسازی را اداره کنند، یک قدم بسیار بزرگ برای خودکفایی در حوزه تولید خودرو برداشته خواهد شد.

نجفی منش به مشکلات و چالش های دیگر صنعت خودروسازی اشاره کرد و افزود: دومین مشکل در این صنعت، نبود نقدینگی است. خودروسازان تا پایان سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد ریال زیان انباشته داشتند و در این مدت نیز میزان ۸ هزار میلیارد ریال دیگر به بدهی های دو خودروساز کشور اضافه شده و در حال حاضر حدود ۴۳ هزار میلیارد ریال زیان انباشته وجود دارد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره علت زیان انباشته توضیح داد و اظهار کرد: این مسئله به دلیل اصل قیمت گذاری ایجاد شده در حالی که این اصل در اسلام حرام است. در واقع خودرویی که قیمت تمام شده آن ۳۵ میلیون تومان بود، به شکل دستوری ۲۲ میلیون تومان فروخته می شد و در این مدت، هر کسی که توانسته بود خودرو ثبت نام کند، از ۲۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان سود کرد. به عنوان مثال اگر کسی یک پراید با ۲۰ میلیون تومان ثبت نام کرده بود، علاوه بر سود پول که در دوران ثبت نام می گرفت، پس از افزایش قیمت، سود خودرو را نیز دریافت کرد.

وی تصریح کرد: اگر دولت ها و دستگاه های مرتبط، کاری در حوزه قیمت گذاری خودرو نداشته باشند و اجازه دهند بازار به صورت طبیعی اداره شود، می توانیم شاهد افزایش کیفیت و همچنین خود کفایی در حوزه تولید خودرو باشیم.

نجفی منش درباره تولید قطعات خودرو نیز گفت: حدود ۶۵ درصد از قطعات داخلی سازی است و برای ۳۵ درصد باقی مانده که به دلیل تحریم ها ورود آنها با مشکلات جدی روبرو است، اعلام آمادگی کرده ایم و تامین آنها با وجود بیش از چهار هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان شدنی است.

وی افزود: تعداد دانشمندان جوان کشور در این شرکت ها بسیار زیاد است و اگر هر بخش از قطعات توسط تعدادی از این دانشمندان مورد تحقیق قرار گیرد، می توانیم نیازهای داخلی را تامین کنیم. وقتی کار تولید داخل را آغاز کردیم حدود ۱۸۰ هزار خودرو منتظر تامین قطعه بودند که با داخلی سازی، این تامین قطعات در یکی از خودروسازی ها به صفر رسید و در یکی از خودروسازی ها نیز به ۳۰ هزار خودرو کاهش پیدا کرد.

 

کد خبر 30970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =