آغاز رقابت سنگین تجاری در منطقه

در حال حاضر رقابتی سنگین بین ایران، عربستان، روسیه و ترکیه در بحث تجارت شکل گرفته که می تواند ظرفیت های جدیدی را در حوزه تجارت ایجاد کند و در عین حال می تواند به حذف برخی مزیت ها منجر شود

مدیر عامل شرکت اروم بنیان در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز  گفت: ناامنی های اخیر در منطقه و ظهور گروهک های تروریستی موجب سلب امنیت صادرکنندگان و محدودیت صادرات محصولات لبنی به کشورهای همسایه شده است.

علی اوراد دیلمقانیان در افزود: در سالهای اخیر ریسک های جدیدی از جمله جنگ کشورهای همسایه و ظهور داعش تبعات منفی روی اقتصاد و صادرات ایران داشته است. به گفته وی این در حالی است که یکی از الزامات اقتصادی صادرات غیرنفتی امنیت کشورهای واردکننده است. امنیت اقتصادی و سیاسی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اتقاقاتی که اخیرا در منطقه خاورمیانه رخ داده باعث بروز مشکلاتی در حوزه صادرات شده و نزاع ها و چالش هایی را به همراه داشته است. به گفته وی در حال حاضر رقابتی سنگین بین ایران، عربستان، روسیه و ترکیه در بحث تجارت شکل گرفته است.

وی افزود: ایران طی دوران تحریم هزینه های زیادی پرداخته و خواهد پرداخت و سایه سنگین تحریم ها همچنان روی ایران خواهد بود. به گفته وی قطعا برداشته شدن تحریم ها و روان شدن مبادلات بانکی می تواند تسهیل کننده باشد و باعث کاهش هزینه ها شود و در بازار رقابت محصولات ایرانی را تقویت کند.

وی ادامه داد: از جمله مشکلات صنایع تولیدی می توان به افزایش هزینه های تولید، کمبود نقدینگی، نرخ بالای سود بانکی و ... اشاره کرد. علی رغم اینکه قیمت نیروی انسانی و هزینه های انرژی کشور ما یکی از پایین ترین هزینه ها را دارد اما بخش تولید محصول هزینه های بالایی را به خود اختصاص می دهد که البته به ظرفیت تولیدی کارخانه نیز برمی گردد.

دیلمقانیان گفت:با لغو تحریم ها و گشایش ال سی و کاهش هزینه های تجاری تا حدودی این مسائل حل می شود اما مشکلات داخلی فراوانی گریبان گیر صنایع کشور است. به عنوان مثال بسیاری از کارخانه های تولید محصولات لبنی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و عدم امکان حل مشکلات مالی تعطیل شده‌اند و بدین ترتیب مقادیر قابل توجهی از ظرفیت تولید محصولات لبنی از میان رفته است. بخش بزرگی از کارخانه‌های فعال لبنی نیز با ظرفیت‌های پایین به تولید مشغول هستند و دیگر مشکلات، عدم اجرای سیاست‌های حمایتی وعده داده شده از سوی دولت، کاهش قدرت خرید مردم و تنزل مصرف محصولات لبنی، کمبود نقدینگی، افزایش دستمزد و بیمه کارکنان است.

وی در ادامه با اشاره به این که کیفیت پایین محصولات ایرانی مانع رقابت در مقابل محصولات سایر کشورها در بازارهای جهانی شده است گفت: در واقع دولت باید با ارائه راهکارهایی انگیزه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را افزایش دهد تا قدرت رقابت با سایر کشورها را داشته باشیم.

دیلمقانیان گفت: ما متاسفانه در کشورهای توسعه یافته کالاهای باارزشی نداریم. در واقع بزرگترین چالش صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اروپایی کیفیت پایین محصولات ماست. تنها کالاهایی که خواهان داشته خشکبار و خانواده خشکبار است، گرچه در برخی صنایع غذایی، می توان از کارخانجات بیسکویت و شکلات که در کشورهای اروپایی عرضه می شوند نام برد.

وی در نهایت اعلام کرد: خام فروشی و صادرات با ارزش افزوده پایین از دیگر دغدغه های صادرکنندگان محسوب می شود. تمام این مشکلات باقی است تا زمانی که مسائل ریشه ای و از پایه شناسایی و بررسی شود و برای ارتقای آن برنامه ریزی انجام گیرد. بنابراین با نوسازی و بروزرسانی دستگاه های تولیدی و بسته بندی و استفاده از تکنولوژی های جدید می توان بهره وری و سود آوری را افزایش داد.

کد خبر 3163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =