تشکیل اتحادیه های اقتصادی، عامل توسعه صادرات خدمات

دکتر عبدالحسین ساسان در خصوص ضعف های حاکم بر حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: مهم ترین قدم، شناسایی بازارهای هدف ما برای صادرات خدمات است و برای حل مشکلات حوزه صادرات بهتر است هرچه زودتر به ایجاد اتحادیه های اقتصادی با کشورها اقدام نماییم و برای توسعه صادرات بویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی تلاش کنیم

یک کارشناس ارشد اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص چالش ها و ضعف های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به اگزیم نیوز گفت: مهم ترین قدم، شناسایی بازارهای هدف ما برای صادرات خدمات است؛ باید بدانیم که کشورهایی با سطح تکنولوژی بالاتر و گستره ی دانش فنی پیشرفته تر از ما بازار مناسبی برای هدف گذاری صادرات خدمات نخواهند بود.

وی افزود: در درجه اول کشورهایی که در مباحث تکنولوژیک و سطح مهارت های فنی درجه پایین تری نسبت به ایران دارند باید به درستی و با دقت شناسایی و اولویت بندی شوند. در درجه دوم ارتباطات دیپلماتیک حائز اهمیت خواهد بود؛ در دوران ما وزارت امور خارجه ی کشورها، بار اصلی اقتصاد را بر دوش دارد و در بسیاری کشورها چیزی به نام وزارت اقتصاد و دارایی وجود ندارد بلکه فقط وزرات دارایی (TREASURY MINISTRY) دیده می شود.

ساسان در ادامه گفت: در حقیقت وزارت اقتصاد به شکل آنچه در کشور ما وجود دارد و با این شرح وظایف، در عمده کشورهای جهان وجود ندارد و وزارت خارجه است که مسئولیت های اصلی اقتصاد را بر عهده دارد و بدون آنکه اسمی از اقتصاد برده شود، وقتی کشوری را مناسب بازار هدف خود می بینند از طریق وزارت خارجه برای برقرای و گسترش روابط با آن اقدام میکنند و شرایط انتقال کالا و خدمات و پول بین دو کشور را تسهیل می نمایند.

سید عبدالحسین ساسان در زمینه ارائه پیشنهاد برای رفع موانع و چالش های صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور گفت: ما نمی توانیم بیش از این به حیات اقتصادی خود در دنیای جدید ادامه دهیم مگر آنکه با تشکیل اتحادیه های اقتصادی با کشورهای همسایه و بازارهای هدف خود به فکر توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جهان باشیم.

وی افزود: بر حسب روابطی که به تشخیص وزارت خارجه انتخاب می شوند می توان اتحادیه های اقتصادی را ایجاد نمود؛ یک اتحادیه اقتصادی از یک پیمان ساده شروع می شود، مثلا همین اتحادیه اروپا که به یک قدرت فدرالی تبدیل شده است، در گذشته با یک پیمان زغال سنگ آغاز شده که با امضای اعضای کشورهای اروپایی ایجاد شده بود و تنها دربرگیرنده ی قوانین و مقررات صادرات و واردات زغال سنگ بود و بعد از آن به مرور به کالاها و خدمات دیگر تسری یافت؛ نهایتاٌ بعد از گذشت بیش از 50 سال اتحادیه اروپا تصمیم به برداشتن مرزها و یکپارچه نمودن اقتصادشان کردند.

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان ایجاد پیمان استفاده از خدمات فنی و مهندسی مشترک بین ایران و کشورهای همسایه را راه حل مناسبی برای بهبود اوضاع کشور در صادرات خدمات عنوان کرد. وی همچین گفت: نکته اصلی که باید در نظر بگیریم این است که اقتصاد در دنیای امروز روابط خارجی و گستره ی آن را به ما دیکته می کند؛ نبش قبر تاریخ و تمرکز بر مشکلات گذشته بین کشورها دردی را درمان نمی کند بلکه باید کشورهایی با مشترکات اقتصادی را پیدا کنیم و سرمایه گذاری های مشترک در حوزه این کشورها را تقویت نماییم.

سید عبدالحسین ساسان در پایان افزود: سیاست کشورها باید پیرو اقتصاد باشد و تا زمانی که این اولویت اجرا نشود مسائل مهم اقتصادی اعم از بیکاری و مشکلات صادرات حل نخواهد شد؛ لذا برای حل مشکلات حوزه صادرات بهتر است هرچه زودتر به ایجاد اتحادیه های اقتصادی با کشورها اقدام نماییم و برای توسعه صادرات بویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی تلاش کنیم.

کد خبر 3164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =