جهت‌گیری‌های مناطق آزاد باید اصلاح شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی توضیحاتی را درباره لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید و لزوم تغییر مسیر مناطق آزاد تجاری ارائه داد. البته کلیات این لایحه با مخالفت نمایندگان مواجه شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکبر ترکان که برای دفاع از لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جدید در مجلس حاضر شده بود، گفت: نگاه دولت این است که مناطق آزاد جدید قطب تعامل ایران با همسایگان تبدیل شود.

او ادامه داد: صادرات کالاهایی مثل محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بازار جهانی دارد، اما بیشترین تقاضای مصنوعات صنعتی کشور در همسایگان وجود دارد، بنابراین از جغرافیای ایران مناطقی را بدین منظور در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی افزود: از طریق منطقه آزاد شلمچه با عراق جنوبی تعامل داریم؛ مهران برای تجارت با عراق مرکزی، بانه برای تجارت با اقلیم کردستان، ماکو برای تجارت با ترکیه، اردبیل در حوزه آذربایجان، انزلی در حوزه خبر، اینچه‌برون در حوزه ترکمنستان و قزاقستان، زابل برای تجارت با افغانستان و چابهار برای تجارت با پاکستان و سواحل جنوبی. جاسک هم به عنوان منطقه‌ای است که می‌خواهد پایانه دوم صادرات نفت خام ایران باشد. بوشهر نیز ظرفیت مستعدی در حوزه کار با خلیج فارس دارد.

ترکان خاطرنشان کرد: از سال92 که آغاز کار دولت بود گروهی تشکیل شد که مناطق آزاد را آسیب‌شناسی کند. در این آسیب‌شناسی به این نتیجه رسیدند که مناطق آزاد بر اساس فلسفه تأسیسش موفقیت ندارد و جهت‌گیری‌هایشان باید اصلاح شود.

او افزود: البته قبل از اینکه هر یک از منتقدان به این مسأله بپردازند من گزارشی تهیه کردم که مناطق آزاد وارداتی شده‌اند و باید مسیر آنها را به سمت صادرات تغییر دهیم. ممکن است گفته شود مگر کشور صادراتی بوده که مناطق اقتصاد را صادراتی کنیم یا می‌گویند سرمایه‌گذاری خارجی چقدر بوده که در مناطق آزاد باشد؟ چون تحریم‌های ظالمانه‌ای اعمال شده به طور طبیعی امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جغرافیای ایران با مشکل تحریم مواجه بوده و اینطور نیست که مناطق آزاد قابلیت جذب سرمایه نداشته باشند.

ترکان در ادامه صحبت‌های خود متذکر شد: بنده و همکارانم با شرکت در جلسات کمیسیون‌های تشخیص مصلحت نظام پیشنهادی را تقدیم کردیم که در نهایت به تصویب رهبری رسید و بند 11 اقتصاد مقاومتی شد. در این بند گفته شده که توسعه عمل مناطق آزاد در جهت گسترش تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری و تأمین نیازهای کالایی کشور از خارج باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: این چهار محور مصوب رهبری است و باید مناطق آزاد را از آنچه بوده به ‌آنچه که تصویب شده و به ما مأموریت داده شده تغییر مسیر بدهیم و خوشحالیم که در این دو سال اخیر موفقیت‌هایی در این بخش به دست آورده‌ایم.

ترکان در ادامه به انتقادات نمایندگان درباره تبدیل شدن مناطق آزاد به سکوی واردات، توضیح داد: مناطق آزاد چهار نوع واردات دارند؛ بزرگترین رقم واردات سه میلیارد است که فقط از مناطق اقتصادی عبور می کند و به جغرافیای اصلی می‌آید. یعنی از طریق مرکز ثبت سفارش می‌شود و مصرف کنندگانش در داخل هستند؛ این وارداتِ مناطق آزاد نیست بلکه وارداتی به سرزمین اصلی از دالان مناطق آزاد است.

رئیس سازمان مناطق آزاد افزود: دسته دوم واردات مواد اولیه و صنایع است که این هم کار منفی قلمداد نمی‌شود. سوم برای صادرات مجدد است که این هم از نظر ما مثبت است. آنچه مورد انتقاد نمایندگان است کالای همراه مسافر است که در سال گذشته کمتر از 10 درصد بوده است.

کد خبر 3177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =