بازارها در حالت آماده باش 

مدیرعامل کارگزاری حافظ: بازارها برای جذب سرمایه گذار خارجی آمادگی لازم را دارند

مدیرعامل شرکت‌کارگزاری حافظ در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: هجوم هیات های خارجی به کشور به منظور سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف، بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار می دهد که شرکت‌ها می‌توانند برای جلوگیری از سیر صعودی غیر منطقی بازار سرمایه اطلاعات جدید خود را منتشر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: پس از اجرای برجام اکثر بازارها با توجه به این بازارها در حالت آماده باشخبر خوب با رفتارهای هیجانی به استقبال معاملات رفتند، هرچند که رفتار هیجانی طبیعت بازارسرمایه است اما چنین عواملی باعث تشدید معاملات غیر منطقی می‌شود.

محمد اقبال‌نیا ادامه داد: موضوعی که باعث کنترل هیجانات بازار در چنین مواقعی می شود شفافیت اطلاعاتی است، در چنین شرایطی که چشم انداز اقتصاد مثبت است شرکت ها با توجه به طرح‌های توسعه‌ای، قراردادهای آتی خود و... می‌توانند به صورت داوطلب با ارائه اطلاعات مالی به رفتار طبیعی بازارکمک کنند.

وی با اشاره به نقش نهاد ناظر در کنترل رفتارهای هیجانی پسابرجام بیان کرد: می‌توان زمان تشکیل صف‌های خرید و فروش، دامنه نوسان را برای مقطعی کوتاه افزایش داد، تشکیل صف های خرید و فروش موجب تشدید هیجانات می شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ افزود: هیات‌های تجاری خارجی با ورود به ایران قرار دادهایی با شرکت‌های مختلف انعقاد می‌کنند، این موضوعات نوسانات رو به رشدی برای بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند اما در این میان ممکن است برخی شرکت های ضعیف تحت تاثیر حباب های قیمتی یکباره سیر صعودی چشمگیری طی کنند و پس از مدتی با افت قیمت شدید رو برو شوند این موضوع یکی از دلایل افت های پیاپی بازار است یعنی در زمان صعود بازار، سهام با سونامی قیمت(مثبت) همراه می شوند و از آنجایی که این رشد در برخی موارد غیر منطقی شکل گرفته است  افت های شدید را به دنبال داشته و به بازار آسیب می‌زند.

اقبال‌نیا در خصوص رکود اقتصادی گفت: افت قیمت‌های جهانی موج عظیمی از رکود را در بازارهای داخلی بوجود آورد، همچنین اقتصاد کشور ما اقتصاد مبتنی بر نفت است بنابراین تا زمانی که قیمت نفت به رقم قابل قبولی نرسد خروج از رکود به کندی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ ادامه داد: بخشی از رکود مبتنی بر قیمت نفت غیر قابل کنترل است اما موضوعی که  می توان آن را کنترل کرد مسائل داخلی اقتصاد است، طی چند سال اخیر تبلیغات موسسات مختلف مردم را ترغیب به حفظ سرمایه خود در بانک‌ها یا بازارهای پولی کرده است   که امید می‌رود با منطقی شدن نرخ سود بانکی متناسب با تورم شاهد هدایت سرمایه‌های مردم به بخش تولید باشیم.

وی با اشاره به صعود یا نزول شاخص بورس اوراق بهادار گفت: شرکت‌های تاثیرگذار بر شاخص، صنایع کالایی هستند با توجه به قیمت‌های جهانی به نظر می‌رسد شاخص برای عبور از 70 هزار واحد در کوتاه مدت دشوار باشد.

کد خبر 3186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =