دست اندازهای حضور ایران در بازار اروپا 

از چالش های بزرگ صنایع کشور ما می توان به عدم حمایت دولت، نداشتن ثبات قیمت محصولات و نبود جوایز صادراتی اشاره کرد

یک فعال حوزه صادرات مواد غذایی در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: در زمینه کاهش تولید و صادرات در کشور می توان به بالا بودن سود بانکی، عدم حمایت دولت، نداشتن ثبات قیمت محصولات و نبود جوایز صادراتی اشاره نمود.

خسرو شجاعی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص تاثیرات ریسک های جدید در سالهای اخیر روی تجارت منطقه ای صنعت لبنیات گفت: از آنجایی که بازارهای صادراتی صنایع لبنی ایران به چند کشور همسایه منطقه به خصوص عراق و افغانستان وابستگی دارد ناامنی های اخیر عراق و ظهور تروریست های داعش در این کشور عملا شیرازه صادرات به عراق را از هم پاشیده شده است. به طوری که پیش بینی می شود اگر بحران هر چه زودتر مرتفع نشود صادرات کشورمان آسیب جدی خواهد دید. داعش امروز یک تهدید جدی برای صادرات کشور به شمار می رود.

وی افزود: فعالیت اقتصادی این صنعت بسیار محدود شده و بازار در حال رکود به سر می برد. صادرات صنایع لبنی حتی در شهرهای مرزی مانند کردستان خیلی کم تر شده حتی می توان گفت به یک چهارم میزان سابق خود در سالهای اخیر رسیده است.

شجاعی در خصوص تاثیر رفع تحریم ها، گشایش ال سی، کاهش هزینه های تجاری و ... گفت: رفع تحریم ها می تواند بستر تجارت بیشتر واحدها با خارج را مهیا ساخته و همچنین موجب تحریک صنعت و تولید و افزایش سودآوری شود و باید تدابیری اندیشیده شود تا با استفاده از قدرت صادرات، واردات کالا و خدمات کاهش و صادرات محصولات و خدمات تولیدی افزایش یابد .

وی افزود:در طی سالهای اخیر صادرات مواد خوراکی و غیرخوراکی به دلیل وجود تحریم ها کم و یا به طور کلی قطع شده است. البته کشورهایی که محصولات ما را دریافت می کنند دچار جنگ و نابسامانی هستند، عمدتا در کشوری که در جنگ به سر می برد قدرت خرید کم و بیکاری رواج پیدا می کند، در نتیجه نمی تواند به اقتصاد پویایی دست یابد و خواستار کالاهای وارداتی باشند.

شجاعی ادامه داد: به دلیل افزایش عرضه در برابر تقاضا و انبار شدن محصولات لبنی در کارخانه هابه دنبال بازارهایی برای صادرات مانند روسیه هستیم. وی افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیازمند حمایت دولت و همکاری بانک ها هستند. در این میان بانک توسعه صادرات یکی از بخش های فعال در کمک به صنعت لبنیات است ولی فقط از صادرات شیر خشک پشتیبانی می کند. در کل کشور حدود 4 واحد تولید شیرخشک وجود دارد که به تنهایی نمی تواند جوابگوی صنعت کشور باشد و همچنین صادرات بیش از حد این محصول باعث افزایش قیمت در بازارهای داخل خواهد شد. اگر به دیگر فرآورده ها مانند ماست، پنیر، دوغ و... حمایت و امکانات مالی تعلق گیرد فر صت خوبی خواهد بود تا صنعت لبنیات رونق چشمگیری داشته باشد.

شجاعی در خصوص چالش های صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اروپایی گفت: با برداشته شدن تحریم ها باید تولیدکننده ها کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و در حقیقت به سطحی برسانند که اروپایی ها بپسندند، در واقع اگر اعتماد مصرف کننده اروپایی را جلب کنیم قادر خواهیم بود صادرات خود را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: یکی از چالش های بزرگ این صنعت عدم حمایت دولت، نداشتن ثبات قیمت محصولات و نبود جایزه های صادراتی است.به عنوان مثال ترکیه برای صادرکنندگان 5/17 درصد جایزه صادراتی در نظر گرفته است که اگر فرضا زمانی تولید کننده 10 درصد ضرر کند با گرفتن 5/7 درصد کمک از دولت جبران می شود نه همانند ایران. وی افزود: من در سال 90، 3درصد جایزه صادراتی برنده شدم که هنوز نتوانسته ام آن را دریافت کنم و یا شاید هرگز هم نتوانم. لازم به ذکر است تعدادی از کارخانه ها با ظرفیت پایین به تولید مشغول هستند. بی اهمیتی دولت نسبت به این مسائل و نوسان قیمت محصولات به دلیل نبود کنترل و نظارت باعث می شود قیمت محصولات با کیفیت پایین افزایش یابد و نتوانیم با بازارهای دیگر مانند ترکیه رقابت کنیم، به همین ترتیب یکی یکی بازارها را از دست می دهیم .اگر ایران هم سیاست های ترکیه را اتخاذ کند و به صنعت و تولید با چشم دیگری نگاه کند، می تواند اعتبار اقتصادی کشور را ارتقا داده و درآمد ناخالص بسیاری را از آن خود نماید.

کد خبر 3190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =