حمایت شجاعانه مدیران دولتی  از صادرات

محمدرضا انصاری در مراسم روز ملی صادرات از همه مدیران دولتی درخواست کرد که از صادرکنندگان حمایت کنند.

 محمدرضا انصاری در مراسم روز ملی صادرات از همه مدیران دولتی درخواست کرد که از صادرکنندگان حمایت کنند.

وی در آیین بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات ایران گفت: یک کار مشترک برای رونق تولید در تمامی کشورهایی صورت گرفته که آن هم، توجه به توسعه صادرات غیرنفتی است؛ در حالیکه در ایران هنوز از راهکارهایی استفاده نشده تا صادرات کشور توسعه یابد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: مکانیزم های استفاده از استعداد ملی در توسعه صادرات غیرنفتی را باید با بهره گیری از تجربیات سایر کشورها به کار بست و از تجربه سایر کشورها بهره گرفت.

او در ادامه به سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری که سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران انتقاد کرد و گفت: نمی توان در دنیا حرف برای رقابت در شرایط سخت جهانی زد، در حالی که هم اکنون ضمانتنامه گرفتن از صندوق ضمانت صادرات ایران، جواهر شده است.

انصاری توضیح داد که اگر جایی از کشور نمی توانیم از سرمایه های بلوکه شده خود استفاده کنیم، می توانیم با افزایش سقف سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران کار را برای صادرکنندگان هموار کنیم.

 نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: اگر به دنبال این هستیم که صادرات را رونق دهیم، باید سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران را افزایش دهیم 

براساس آمار ارایه شده از سوی انصاری، دو کشور ترکیه و عربستان به ترتیب ۲ میلیارد و ۴ میلیارد دلار را به عنوان سرمایه صندوق ضمانت صادرات خود قرار داده اند، این در حالی است که با مصوبه مجلس قرار بر این بود که یک درصد از حقوق ورودی کالاهای وارداتی غیراساسی به عنوان مشوق صادراتی اختصاص یابد، اما بعد از مصوبه مجلس که چیزی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان را برآور کرده بود، که بعد از گذشته چند سال هنوز عملیاتی نشده است.  

او در بخش دیگری از صحبت های خود به اثر  جایزه صادراتی بر روند صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد وگفت:  رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی از 12 درصد به 45 درصد که با عنوان جایزه ۸ درصدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی رخ داد، نتیجه این مشوق بوده است که اکنون این روند متوقف شده است.

به گفته انصاری، مجلس مصوب کرده و بودجه آن نیز تا ۶۰۰ میلیارد تومان نیز دریافت شده، اما چون نتوانستیم آن را هزینه کنیم، دوباره به خزانه برگشت.

انصاری ادامه داد: وقتی که ایرانی بیرون از کشور ۸۰۰ میلیارد دلار را در یک شرکت مدیریت می‌کند، چرا در ایران نمی تواند توسعه اقتصادی داشته باشد، این در حالی است که در همین شرایط سخت، صادرکنندگان در حال صادرات هستند.

 این فعال اقتصادی خطاب به دولتمردان گفت که باید پشت سر ۸ هزار صادرکننده ایستاد، آنها را حمایت کرد و اجازه داد که صادرات رشد کند و ارز آن را به کشور برگردانند.

او با استقبال از دریافت کارت ویژه برای صادرکنندگان نمونه که از سوی سازمان توسعه تجارت ایران طراحی و از امروز به صادرکنندگان نمونه اختصاص می‌یابد، گفت: وزارتخانه ها باید این کارت را قبول کنند و پشت صادرکنندگان بایستند تا آنها صادرات را رونق دهند.

انصاری گفت: باید ترتیبی داد که مشوق های صادراتی فعال شود؛ این در حالی است که مشوق صادراتی مثل چاشنی برای دینامیت است، مبلغ آن کوچک است اما اثر بزرگی دارد.

نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه دولتمردان تمام قد باید در حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات غیرنفتی کشور گام بردارند،خطاب به اعضای کابینه گفت:نترسید و پشت سر صادرکنندگانتان بایستید. این در حالی است که اکنون بسیاری از اعضای دولت یا کارمندان دولتی می ترسند که به صادرکنندگان نمونه و بزرگ کشور، خدمات بدهند چراکه به شدت فضای سنگینی در ادارات دولتی حاکم است و برخی می ترسند که برای حمایت از صادرکنندگان، زیر سوال بروند

او تاکید کرد که با پذیرفتن ضمانت صندوق ضمانت به جای ضمانت نامه بانکی ادر مثبتی بر روند صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد داشت و میزان صادرات این حوزه را از 500 میلیون دلار کنونی به 7 میلیارد دلار خواهد رسید. 

 

کد خبر 32019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =