بخشنامه بازگشت ارز صادراتی زعفران حذف شود

محسن احتشام گفت: صادرات محصولات کشاورزی نه تنها ارزبري ندارند، بلکه ارزآور نیز هستند. بنابراین انتظارمی رودکه بخشنامه‌های بازگشت ارز صادراتی کشاورزی به ویژه در محصول زعفران حذف شود.

 به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز رییس شورای ملی زعفران در مراسم روز ملی صادرات از حضور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، انتقاد کرد  وخواستار حذف بخشنامه بازگشت ارز صادراتی در حوزه کشاورزی به ویژه زعفران شد. 

محسن احتشام افزود: در دوره رکود و تحریم، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، چرا که بخش قابل توجهی از تولید و درآمد منطقه‌ای در این بخش متمرکز است.

او بااشاره به اینکه در بسیاری از تولیدات محصولات کشاورزی مانند خشکبار و زعفران دارای مزیت نسبی و حتی در بسیاری از محصولات دارای مزیت مطلق هستیم، افزود:  توجه به بخش کشاورزی و صادرات موثر محصولات آن، حمایت از گروه های روستایی که جمعیت عظیمی را در برمی گیرد، در راستای تولید ثروت و فقرزدایی است

رییس شورای ملی زعفران، البته حفظ بازارهای فعلی، توسعه بازارهای صادراتی، ارتقای کیفیت و اثربخشی تولیدات بخش کشاورزی بر توسعه صادرات غیرنفتی را مستلرم وجود یک سازمان تخصصی دانست و تقاضا کرد: از سازمان توسعه تجارت ایران حمایت شده و بودجه لازم به موقع در اختیارش قرار گیرد.

احتشام همچنین با تاکید بر سیاستگذاری صحیح در حوزه صادرات، گفت: سامانه جامع تجارت و تفاوت بازار نیما با بازار واقعی ارز از جمله معضلات صادرکنندگان بخش کشاروزی است.

او در بخش دیگری از صحبتهاي خود با  بیان اینکه رویه‌ها و خط مشی‌های کنونی در راستای ساماندهی و تسهیل فرایند صادراتی نیست، افزود: باید روش‌های قابل اجرا در شرایط فعلی برای تحقق اهداف صادراتی تعیین شده و موانع صادراتی از سر راه برداشته شود.ب

احتشام همچنین ا اشاره به سیاستگذاری‌های نظام پولی و ارزی گفت: تولیدکننده و صادرکننده باید جایگاه خود را داشته و از نظام سوداگری و واسطه‌گری جدا باشند.

احتشام در ادامه محدودیت‌های ارزی را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: صادرات محصولات کشاورزی نه تنها ارزبري ندارند، بلکه ارزآور نیز هستند. بنابراین انتظار هست که بخشنامه‌های بازگشت ارز صادراتی کشاورزی به ویژه در محصول زعفران حذف شود.

کد خبر 32020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =