روز ملی صادرات را باید اتاق بازرگانی برگزار کند

رحمانی گفت: توضیح داد: سیاست دولت و وزارت صمت بر این است که محور مردم، تشکلها و بخش خصوصی باشد.بنابراین روز ملی صادرات را باید اتاق برگزار کند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزرضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران در ابتدای سخنان خود، گفت: اهمیت حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در این مراسم در  روزهایی که دولت بودجه را بررسی می کند برای ما بسیار مهم است.

رحمانی توضیح داد:  می خواستیم مراسم روز ملی صادرات را اتاق برگزار کند، سیاست دولت و وزارت صمت بر این است که محور مردم و تشکلها و بخش خصوصی باشد.

به گفته او، حضور پررنگ مردم و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی یکی از محورهای عبور از تحریم است.

رحمانی گفت: به نظریات اتاق و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تصمیم گیری ها همواره توجه می کنیم، ابلاغ سیاستهای رمز ارزها با نظر و مشورت اتاق، نمونه جدیدی از توجه ما به این بخش بوده و جمع بندی جامعی از مسایل و مشکلات مطروحه در این‌ مراسم را علیرغم همه این مشکلات پیگیری می کنیم.

او با اشاره به اینکه روزانه تولید ۴۴ قلم کالای تولیدی کشور را در کنار قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی مردم در بازار، رصد می کنیم، افزود:  از ۴۴ قلم کالای تولیدی مشخص شد که به جز دوقلم ( خودرو و آلومینیوم) در برخی اقلام، با رشد تولید مواجه بودیم.

بنابه گفته رحمانی، ظرفیت تولید خالی در بسیاری رشته ها داریم، نصف طرفیت تولید کاشی و سرامیک خالی است، در آرد و شیرینی و شکلات هم ظرفیت خالی داریم.

رحمانی افزود: این یک واقعیت است که علیرغم رشد تولید، ظرفیت خالی هم داریم، فعالسازی ظرفیت های خالی تولید جزو برنامه های سال جاری وزارتخانه است.

او نیاز به سرمایه در گردش و تامین مالی واحدهای تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید و فعالسازی ظرفیت های خالی را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: افزایش نرخ ارز باید سبب جهش صادراتی بشود، اشکالات ساختاری برای نیل به این هدف باید اصلاح بشود.

رحمانی با بیان اینکه به دنبال شیوه های نوین تامین مالی هستیم، گفت: نظام بانکی باید تقویت بشود و این نیاز همکاری و همراهی مشترک است.

وزیر صمت تاکید کرد: زیر ساختهایی مانند پایانه صادراتی باید برطرف بشود، مشکلات باید اولویت بندی بشود، تخصیص منابع باید حساب شده باشد.

به گفته او، در ۷ ماهه اول امسال،  صادرات کشور از لحاظ وزنی ۱۷ درصد افزایشی بوده و صادرات به کشورهای همسایه تا ۱۴۰۰ را می خواهیم دو برابر کنیم.

رحمانی اوراسیا را یک فرصت مناسب دانست و افزود:  اوراسیا تجارت  ۵۰۲ قلم کالا با ۵۶ درصد تخفیف را به ما ترجیح داده و ما ۳۶۰ قلم کالا با ۳۲ درصد تخفیف را به کشورهای اوراسیا ترجیح دادیم، تشکلها و بخش خصوصی از این فرصت استفاده کنند.

به گفته وزیر صمت، توسعه صادرات جزو ۷ برنامه محوری ماست و باور داریم که  امسال و سال آینده پیشران اقتصادی ما همین صادرات است.

او با اشاره به اینکه صادرات کالاهای کیفی باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: ذیل برنامه توسعه صادرات ۴ برنامه داریم که صادرات به کشورهای همسایه در این راستاست. 

 

 

 

کد خبر 32023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =