حبس ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی

به گفته غلامحسین شافعی بر اساس برآوردها، دو هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی، دو چندان می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزغلامحسین شافعی؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران ضمن تشکر  از وزیر صمت و قائم‌مقام بازرگانی ایشان برای برگزاری مراسم روز ملی صادرات با رویکردی جدید، گفت:  صادرکنندگان در این شرایط سخت تحریمی توانستند کیان ایران را در بازارهای جهانی حفظ کنند، امسال سال متفاوتی است و صادرکنندگان علیرغم نامهربانی ها و مشکلات، مجدانه کار جهادی و اساسی انجام دادند.

او توسعه صادرات را یکی از راه های ارتقای رفاه و توسعه اقتصادی دانست که بسیاری از کشورها با تکیه بر صادرات توانستند به رشد بالایی دست یابند.

او محور اصلی در ایجاد درآمدهای صادراتی، را صادرات نفت عنوان کرد و گفت: این در حالی است که صادرات کشورهای دیگر تولید فنآورانه و قوی بوده است.

رییس اتاق ایران تاکید کرد که باید بتوانیم با یک حرکت صادراتی نیازهای کشور را تامین کنیم، اصلاح برخی رویه ها و بخشنامه ها برای تسهیل امور صادرکنندگان ضرورت دارد، نحوه تفکر کوتاه مدت و سطحی در تصمیم گیری ها باید اصلاح شود.

شافعي افزود:  باید تصمیم ها مبتنی بر تاثیر آن بر سایر مولفه های اقتصادی باشد

شافعی با اشاره به اینکه موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان و ارتباط دادن آن به رفع تعهد ارزی، مشکلات بسیاری را پیش روی صادرکنندگان قرار داده است؛ افزود: بر اساس برآوردها، دو هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی، دو چندان می‌کند؛ اما باید سوال کرد که آیا سازمان امور مالیاتی این ابزار را در اختیار ندارد که بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، منوط به بازگشت ارز صادراتی شود.

شافعی، در ادامه که صادرات کار سختی است و در صادرات با بسیاری از رقبای خارجی باید جنگید و هزینه کرد تا یک بازار جدید پیدا بشود.

او با بیان اینکه موضوع تامین مالی صادرات بسیار مهم است، افزود: از سال ۱۳۸۴ تاکنون سهم مانده تسهیلات بانکی به صادرات روند کاهشی داشته است.

او اظهار کرد که یک‌متولی واحد برای سیاستگذاری امور صادراتی باید معرفی بشود، پاسخگویی مسایل صادرات کشور باید یک مرجع واحد باشد.

شافعي عنوان کرد که بازتعریف سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات کشور باید مورد بازنگری واقع بشود و سازمان توسعه تجارت ایران، نقطه متمرکز صادرات کشور شود.

کد خبر 32024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =