مسیر تامین مالی طرح‌ها؛ نفت، مالیات یا انتشار اوراق؟

انتشار اوراق نسبت به استقراض از بانک مرکزی راه حل بهتر و کم هزینه تری برای اقتصاد کشور محسوب می شود

احمد مجتهد کارشناس بانکی، در خصوص انتشار اوراق از سوی دولت، در حهت تامین مالی طرح‌ها، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ابراز داشت: "به نظر می‌رسد بین این دو راهی (استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق) که پیش‌ روی دولت قرار دارد، انتشار اوراق، مسیر درست‌تری باشد؛چراکه انتشار اوراق، هم اثر تورمی کمتری دارد و هم اینکه تصمیم تامین مالی طرح‌های حاضر را  اجرایی می‌کند."

مجتهد گفت: دولت اگر منابعی برای طرح‌های نیمه تمام ارائه نکند، مشخصا این طرح‌ها با وصف مبالغ زیادی که برای آنها هزینه شده، ناتمام خواهند ماند. به هر حال نباید فرامش کنیم ضمن راه‌اندازی این طرح‌ها، شاهد اشتغال خواهیم بود. لذا تامین مالی طرح‌های باقی مانده، کاری الزامی است؛ چراکه بسیاری از این طرح‌ها کلیدی هستند. به عنوان نمونه راه اندازی راه آهن چابهار از جمله‌طرح‌های مذکور خواهد بود. همچنین راه آهن آستار به رشت که برای کلیدر شمال به جنوب کشور، امری بسیار ضروری تلقی می‌گردد.

او ادامه داد: دولت باید اولویت‌بندی کند که چه طرح‌هایی را با انتشار اوراق، تامین مالی خواهد کرد. مساله مهم در این زمینه این است که دولت در حال حاضر منابع درآمدی نفت را از دست داده است. حال باید پرسید آیا راه حل دیگری برای تامین مالی طرح‌ها وجود دارد یا نه؟ مشخصا دولت نمی‌تواند برای تامین مالی مورد نیازش دست به استقراض خارجی بزند. به همین دلیل باید از منابع داخلی استفاده کنیم.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: ضمن رجوع به منابع داخلی در جهت تامین مالی طرح‌ها، در قدم اول با این موضوع مواجه می‌شویم که دولت فاقد درآمد نفتی سابق است و لذا نمی‌تواند از درآمدهای نفتی در این جهت بهره بگیرد. برای جایگزین نمودن درآمد نفتی، دولت می‌تواند به سمت مالیات برود. اما در حال حاضر افزایش درآمد مالیاتی دولت نیز مقدور نخواهد بود. بنابراین دولت یا باید از بانک مرکزی استقراض کند و یا اینکه تصمیم به انتشار و فروش اوراق بگیرد.

مجتهد گفت: به نظر می‌رسد بین این دو راهی(استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق) که پیش‌ روی دولت قرار دارد، انتشار اوراق، مسیر درست‌تری باشد؛چراکه انتشار اوراق، هم اثر تورمی کمتری دارد و هم اینکه اینکه تصمیم تامین مالی طرح‌های حاضر را  اجرایی می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا میزان سود سپردههای بانکی رقیبی برای انتشار اوراق از سوی دولت نیست، ابراز داشت: در این مورد نیز دو راه حل وجود دارد. اول اینکه این اوراق را با نرخ ثابت بفروش برسانند. در این خصوص تجربه نشان داده، فروش اوراق با نرخ ثابت، منجر به رقابت با نرخ سود سپرده بانکی خواهد شد. راه حل دوم این است که برای فروش اوراق، نرخی تعیین شود؛ ولی از آنجهت که این عرضه، نهایتا در بورس صورت می‌گیرد، نرخ نهایی را بازار بورس تعیین خواهد کرد. لذا معیار نرخ اوراق در نهایت، بازار بورس خواهد بود. در این صورت احتمال فروش این اوراق نیز افزایش خواهد یافت.

او تصریح کرد: در حال حاضر بازار بورس کشور بازار پویایی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد تا کنون دولت منابع زیادی از این محل تامین کرده است. بورس اوراق بهادار این پتانسیل را دارد که تا اندازه‌ای این اوراق را تامین مالی نماید. البته فراموش نکنیم همین اوراق می‌توانند رقیب سایر سهام شوند؛ چراکه ریسک این اوراق نسبت به ریسک خرید سهامِ سایر نمادها در بازار بورس، کمتر است.     

کد خبر 32049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =