مالیات دیجیتال و نقش آن در توسعه درآمد مالیاتی دولت

سید مسعود آریادوست: برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، علمدار سلیمان‌زاده، کارشناس امور مالیاتی، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ابراز داشت: "در حال حاضر ضمن وجود تراکنش‌های بانکی، می‌توان به گردش حساب افراد پی برد. این راه دیگری برای شناخت افرادی است که باید مالیات بپردازند. البته در این میان جای خالی "سیستم هوشمند مالیاتی" احساس می‌شود."

سلیمان‌زاده گفت: تمرکز دولت در اصلاحیه قانون مالیات‌ها، باید به سمت وضع مالیات جدید باشد. دولت نباید جهت دریافت مالیات بیشتر، با بخش تولید، اصطکاک ایجاد کند. وقتی معافیت‌های مالیاتی حذف می‌شود، مودیان شناسنامه‌دار که پرداخت مالیاتی منظمی داشته‌اند، فشار مالیاتی چندانی را احساس نخواهند کرد. کسانی که قبلا مالیات پرداخت نکرده‌اند، باید داخل در تور مالیاتی شوند. تمرکز سیستم مالیاتی برای کاهش درآمدهای نفتی، می‌تواند از طریق وضع مالیات جدید صورت بگیرد.

او ادامه داد: با توجه به شرایط رکود – تورمی کشور، وقتی از منابع جدید مالیاتی صحبت می‌شود، مشخصا گروه‌هایی مد نظر است که تا کنون مالیاتی پرداخت نکرده‌اند و در تولید هم نقش چندانی ندارند. تولیدکنندگان واقعی، سالهاست مالیات خود را پراخت می‌کنند. اکنون لازم است حتی برای حمایت از تولید، در صورت امکان، نرخ پرداخت مالیات را کاهش بدهند. تمرکز دولت باید به سمت کسانی باشد که تا به امروز مالیاتی را پرداخت نکرده و در تولید نقش چندانی ایفا ننموده‌اند.

وی تصریح کرد: حتی در خصوص پاره‌ای از معافیت‌های مالیاتی می‌توان تجدید نظر کرد. این معافیت‌ها در مورد برخی از نهادها نیز تا کنون اعمال شده است. در حال حاضر با توجه به وضع درآمدی دولت، می‌توان این معافیت‌ها را برداشت. برخی از نهادهای خاص شامل این معافیت‌ها هستند. دولت می‌تواند برای افزایش درآمد مالیاتی خود این معافیت‌ها را لغو کند. معافیت‌های 134 و همچنین مالیات مربوط به گروه‌های فرهنگی، خوانندگان، مداحان، مدارس غیر انتفاعی و ...از جمله بخش‌هایی هستند که درآمدهای چشمگیری دارند. می‌توانیم از این گروه‌ها، درآمد مالیاتی جدید کسب کرد.

این کارشناس امور مالیاتی اذعان داشت: مورد جدید مالیاتی که فعلا مورد شناسایی قرار نگرفته است، به "مالیات دیجیتال" باز می‌گردد که شامل کسانی می‌شود که در فضای مجازی فعالیت دارند. باید این بخش را مورد شناسایی قرار دهیم. شناخت این افراد آسان است و با یک جستجوی کوتاه در اینستاگرام و ضمن استفاده از هشتگی خاص، این افراد مورد شناسایی قرار قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ضمن وجود تراکنش‌های بانکی، می‌توان به گردش حساب افراد پی برد. این راه دیگری برای شناخت افرادی است که باید مالیات بپردازند. البته در این میان جای خالی "سیستم هوشمند مالیاتی" احساس می‌شود. رئیس سازمان مالیاتی کشور به کرات از مالیات هوشمند سخن گفته است. لازمه‌ی این امر، وجود سیستم هوشمند مالیاتی است. اما باید بدانیم که در حال حاضر، نیروی انسانی این کار را انجام می‌دهد و اطلاعات مربوطه را پالایش خواهد کرد. وقتی اطلاعات فراوانی پیش روی نیروی انسانی باشد، بدون تردید کار بررسی سخت می‌شود. لازمه این پردازش، سیستم هوشمند مالیاتی است که ما فاقد این سیستم هستیم.

 سلیمان‌زاده در پاسخ به این سوال که نحوه هزینه‌ی درآمدهای مالیاتی باید چگونه باشد که در نهایت در اقتصاد ایران اثرات آنرا مشاهده کرد و مردم و نهادها تمایل بیشتری به پرداخت مالیات داشته باشند، ابراز داشت: در این زمینه نگاه دولت باید تغییر یابد. دولت سابقا با چاه نفت همه‌ی کارها را انجام می‌داد و خود را قیم می‌دانست و این درآمدها را به هر طریقی که می‌خواست هزینه می‌کرد. لذا به هر سازمان آزادی‌خواهی در خارج از کشور کمک می‌شد. اکنون دیگر چاه نفتی وجود ندارد. وقتی مودی مالیاتی پول می‌دهد، دولت باید در قبال این پرداخت، پاسخگو باشد؛ بعبارتی نحوه هزینه‌کرد این درآمد مالیاتی، باید مشخص شود.

وی گفت: وضعیت هزینه بودجه را نگاه کنید. بسیاری از نهادها از درآمد نفتی ارتزاق می‌کنند و در مقابل، تاثیری در اقتصاد کشور از آنها دیده نمی‌شود. اکنون مردم آگاه‌تر شده‌اند. لذا دولت نمی‌تواند ردیف‌های بودجه‌ای را به میل خود نهایی کند. مردم با این وضعیت، به پرداخت مالیات تمکین نخواهند کرد. دولت باید نگاه خود را تغییر بدهد. مشخصا ادامه‌ی نگرش 40 ساله‌ی اخیر، منجر به این نخواهد شد که درآمد مالیاتی دولت افزایش داشته باشد. مردم در چنین فضایی مالیات پرداخت نخواهند کرد.    

کد خبر 32057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =