پیروز مبارزه با فساد باید مردم باشند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اگزیم نیوز، محمد نهاوندیان در پنجمین همایش مبارزه با فساد اظهار داشت: برگزاری این همایش توسط بخش خصوصی بسیار مهم است و لازم است این حرکت با همکاری مسئولان ادامه پیدا کرده و نتیجه بخش باشد.

وی گفت: بدون عزم ملی نمی توان به مبارزه با فساد فکر کرد برخورد ریشه ای با فساد نیازمند انگیزه است، دسترسی بیشتر مردم به اطلاعات و فضای مجازی این عزم و انگیزه را ایجاد کرده است
نهاوندیان با اشاره به اینکه به سرعت فساد به یک موضوع سیاسی تبدیل می شود گفت: بین واقعیت فساد و احساس فساد فاصله است و ممکن است واقعیت فساد کمتر باشد با بزرگ نمایی ها، اخبارجعلی و اتهامات ثابت نشده پررنگ شود.
وی گفت: علاوه بر لطمه فساد به رشد و کارامدی اقتصادی، احساس فساد به عدالت لطمه می زند و اگر مردم احساس فساد کنند سرمایه اجتماعی ضربه می خورد، در حالیکه از ابتدای انقلاب، یکی از شعارهای مهم، مبارزه با فساد اقتصادی  بوده و در سال ٧٦ رهبری درخصوص ثروت های باد آورده صحبت و جلسات برگزار و گزارش هایی منتشر شد و همیشه این موضوع مورد توجه بوده است.

وی با طرح این سوال که آیا جامعه نسبت به مبارزه با فساد رضایت دارد؟ گفت:  توقع جامعه بیشتر از آنچه بوده که تا کنون صورت گرفته است هرچند از گفتگو و نقد در خصوص فساد کم نگذاشته ایم و در عزم مبارزه نیز همین طور ولی میزان نتیجه گیری اگر آنچه نبوده که توقع داشتیم و لازم است ریشه عدم نتیجه بخشی مبارزه با فساد جستجو شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور مسئله مبارزه با فساد را مربوط به یک فرد و دستگاه و بنگاه ندانست و گفت: به موضوع فساد باید سیستمی نگاه  و هماهنگ عمل شود؛ ما اقدام ریشه ای را بر اقدامی مصداقی ترجیح می دهیم مردم در انتظار نتیجه هستند و فرایند یافتن مقصر و متهم برای مردم کافی نیست؛ همه در یک قایق نشسته ایم و بین قوا و بخش خصوصی و دولتی فرقی وجود ندارد و اگر این واقعیت را بپدیریم راه حل های جامع نگر پیدا می شود.

نهاوندیان تصریح کرد:  طبیعی است منتفعین در برابر حرکت به سمت اقتصاد رقابتی مقاومت می کنند و لازم است برای شکستن این مقاومت هاعزم جدی به کار ببندیم. جناحی شدن برخورد با فساد راه را به بیراهه می برد و مشکلی را حل نمی کند.
وی افزود: نظارت چاره کار است و لازم است دستگاه های اجرایی در ارایه خدمات هماهنگ شوند؛تأکید ما بر هماهنگی ملی برای مبارزه با فساد است.

به گفته نهاوندیان هوشمندسازی برای مبارزه با فساد ضروری است، آزادی کسب و کار باید قاعده اصلی بازی باشد و باید متخلف برخورد شود.اینکه گفته می شود لغو مجوز مانع فساد است ، غلط است؛ الکترونیکی شدن کسب و کار شکاف های موجود را برای بروز فساد می بندد.

وی مبارزه و شناسایی مفسدان اقتصادی را گام سوم حرکت دانست و گفت: هرچند مجازات مفاسد ضروری است اما باید دقت کنیم تا عدالت رعایت شود؛ باید در برخورد با فساد قانونمند باشیم و رویه های مبارزه و قانونی فساد باید خود عاری از فساد باشد. در شناسایی کانون های فساد در ستاد مبارزه با فساد کارهای بزرگی انجام شده و ماموریت داده شد که گزارشی برای اقدام هماهنگ سه قوه  ارایه شود.  ستاد مبارزه با فساد گلوگاه های فساد را معرفی کرده است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور  تصریح کرد: ریشه اصلی تورم نقدینگی است و عامل نقدینگی نرخ سود بانکی است. بانک مرکزی هر ساله نرخی را اعلام می کند ولی نمیتواند آن را محقق کند و به این طریق هزینه عظیمی بر تولید و فشار اقشار کم درآمد وارد می شود و همه این ها زیر مجموعه عدم توان ما برای مبارزه با بی نظمی در سیستم بانکی است.

وی با تاکید بر اینکه فساد باید به یک ضد ارزش تبدیل و مال حاصل از آن  باید حرام شناخته شود، گفت: در نهایت باید پیروز مبارزه با فساد، نه یک جناح و سازمان بلکه مردم باشند.

کد خبر 32064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =