آدرس منابع بانکی مشمول مالیات

دولت اگر قرار شد روزی از سود سپرده های بانکی مالیات دریافت کند باید آن را از شرکت های دولتی و یا نهادهای حقوقی دریافت کند

سید مسعود آریادوست: سیدکمال سیدعلی، کارشناس نام آشنای بانکی، در واکنش به احتمال عملیاتی شدن مالیات بر سود سپرده های بانکی در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" آدرس حساب‌های شرکت‌های دولتی و نهادهای خاص و افراد حقیقی که چند ده میلیارد سپرده نزد بانک‌ها دارندرا به عنوان مرجع دریافت مالیات اعلام کرد.

سیدعلی گفت: وقتی از دریافت مالیات از سود سپرده‌ها سخن می‌گوییم، نباید فراموش کنیم که در سیستم بانکی کشور، میزان نرخ تعیین شده‌ی پرداخت سود از سوی بانک مرکزی نسبت به میزان تورم چه میزان است. لذا کسب مالیات از سپرده‌ها با توجه به نرخ سود تعیین شده، هیچ توجیهی ندارد. حجم پرداختی سود به سپرده‌های بانکی نسبت به تورم کنونی، بسیار اندک است. به همین جهت کسب مالیات از سود سپرده‌ها به هیچ عنوان با این تورم توجیه منطقی ندارد.

او ادامه داد: البته برخی از شرکت‌های خصولتی و شرکت‌های دولتی، سپرده‌هایی را در دست دارند که ضمن نگهداری این سپرده‌ها در بانک‌ها، مبالغ قابل توجهی به عنوان سود ماهیانه دریافت می‌کنند. در همین رابطه باید شرکت‌های دولتی را از شرکت‌های خصوصی و همچنین افراد حقیقی را از افراد حقوقی جدا کنیم. با این جداسازی می‌توان موضوع کسب مالیات از سود سپرده‌ها را مورد بررسی قرار داد. به هر حال این شرکت‌ها چون موقعیتی جهت سرمایه‌گذاری سپرده‌هایشان فعلا ندارند، لذا این سپرده‌ها خواه و ناخواه در بانک‌ها نگهداری می‌شوند.

 وی افزود: بسیاری از نهادهای مختلف منابع فراوانی را در دست دارند. این منابع یا وجوه مردم هستند و یا بودجه‌ای است که به آنها تعلق گرفته است. نهایتا سازمان‌های مذکور، ضمن به دست آوردن سود ناشی از این سپرده‌ها، سود کسب شده را به گونه‌ای هزینه می‌کنند که وارد خزانه دولت نخواهد شد. در خصوص کسب مالیات از چنین سودهایی می‌‌توانیم به صورت جدی‌تری اندیشید.

 این کارشناس بانکی تصریح کرد: اگر تصمیمی مبنی بر اخذ مالیات از سود سپرده‌های مردم اتخاذ شود، امکان دارد که سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج شود. هر چند که این خروجی، اندک خواهد بود؛ چراکه افرادی که عادت دارند دارایی‌شان را در بانک نگه دارند، در پی کسب سود بدون ریسک‌اند. لذا ترجیح خواهند داد حتی با کسب مالیات از سود سپرده‌هایشان، باز هم سپرده خود را در بانک نگه دارند.

وی با اشاره به سپرده‌های کلان افراد حقیقی در بانک‌ها گفت: در خصوص سپرده‌های کلانی که توسط افراد حقیقی در بانک‌ها نگهداری می‌شوند، سیستم اقتصادی و امور دارایی کشور، باید وارد کار شود تا درآمد این شهروندان مورد بررسی قرار گرفته و میزان سود آنها بررسی شود.

کسب مالیات از افرادی که در بانک‌ها سپرده‌های چند ده میلیاردی دارند، می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. در مقابلِ این افراد، ممکن است کسانی هم باشند که به عنوان مثال 200 یا 300 میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری دارند، تا ضمن کسب سود، در تورم 40 درصدی، گذران معیشت کنند. مشخصا این دو فرد را با یکدیگر نمی‌توان مقایسه کرد. اینکه به بهانه کسب مالیات سراغ چنین حساب‌های خردی برویم کار درستی نیست.

سید علی در واکنش به این موضوع که آیا کسب مالیات از سود سپرده‌های بانکی منجر به خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و عمق بخشیدن به بازار سرمایه خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: البته ما پیشتر این تجارب را داشته‌ایم. خروج سپرده‌ها از بانک‌ها الزاما به معنی ورود به بورس نخواهد بود. بازار سرمایه در ایران سقف مشخصی دارد. گسترش این بازار نیز با ضعف‌هایی توامان است. با توجه به شرایط بازار و اقتصاد ایران، باید گفت چرخش سپرده‌ها به سمت بازار بورس، منجر به تشکیل حبابی خواهد شد.

او ادامه داد: در نهایت ضمن خروج  سپرده‌ها از بانک‌ها، شاهد این موضوع خواهیم بود که این سپرده‌ها به سمت بازار ارز و بازار مسکن و بازار طلا خواهند رفت. به نظر نمی‌رسد بازار بورس بتواند سپرده‌های خارج شده بانکی را به سمت خود جذب کند. باید فرهنگ خرید سهام از سوی مردم را نیز در نظر بگیریم. بر این اساس نمی توانیم به راحتی بگوییم حین خروج سپرده‌ها از بانک‌ها شاهد تزریق این سپرده‌ها به بازار بورس خواهیم بود.

کد خبر 32068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =