تحریم ایران ریسک ۲۰۲۰ برای جهان

CNBC در گزارشی با بررسی دو موضوع یعنی ریسک های ناشی از روابط تجاری آمریکا و چین و ریسک های ژئوپلیتیک در دنیا شرایط اقتصادی سال آینده اقتصاد دنیا را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از CNBC از کشاورزان آمریکایی گرفته تا صنعتگران المانی همگی بر این موضوع واقفند که روابط تجاری چین و آمریکا و اصولا چین با هر کشور دیگر به ویژه در اروپا تعیین کننده وضعیت آتی اقتصاد آن کشور خواهد بود.

بر این اساسروشن شدن وضعیت تجاری از جمله موضوعات مهم برای سال 2020 است. این گزارش معتقد است بعید است سال آینده مشکلات تجاری ادامه یابد زیرا با توجه به مرحله اول توافق صورت گرفته بین پکن و واشنگتن امیدواری ها به رسیدن به تفاهمات تجاری افزایش یافته است.

حتی آلمان به عنوان یکی از غول های صنعتی دنیا در تدارک روابط گسترده تجاری با چین به منظور عبور از خطر رکود احتمالی صنعتی در این کشور است که نشان می دهد سال 2020 چین به کانون توجه قدرت های اقتصادی تبدیل خواهد شد؛ به خصوص آن که سیاست گذاران چینی مطمئن هستند هیچ اتفاق بدی در روابط پکن با آمریکا نمی افتد.

با این حال آلمانی ها یک نگرانی دیگر دارند و آن پیش بینی احتمال برخورد تجاری واشنگتن با المان است. آلمان دومین کشور بزرگ صنعتی دنیا بعد از آمریکا با واشنگتن دارای تراز مثبت تجاری است و این موضوع ممکن است باعث ایجاد تعرفه های تجاری توسط ترامپ شود؛ بر این اساس بسیار مهم است آلمان چین را در کنار خود تقویت کند.

مشکل بزرگ دیگر که آمریکا برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده، تحریم یکی از پیمانکاران خط لوله نورد استریم است که قرار است گاز را از روسیه به اروپا منتقل کند. این تصمیمات ترامپ به تدریج به سنگ اندازی در همه ابعاد اقتصادی دولت های اروپایی سرایت می کند و خطراتی را در آینده اقتصادی آنها در سال پیش رو رقم می زند.

CNBC در این گزارش چالش بعدی را در مسایل امنیتی و ریسک های ژئوپلیتیکی می داند. بر اساس این گزارش تحریم های سخت علیه ایران و کره شمالی خطرات بزرگی را متوجه اقتصادهای بزرگ دنیا می کند.

به طور مشخص ایران به عنوان کشوری که فروشنده مهم نفت در اوپک محسوب می شود و امنیت نقل و انتقال کشتی های نفتی را تضمین می کند در حال حاضر مورد تحریم واشنگتن است.

ترامپ محدودیت های سختی برای دسترسی تجاری ایران ایجاد کرده و فروش نفت را محدود کرده است و تمام این مسایل خطرات مهمی برای اقتصاد دنیا در سال 2020 محسوب می شوند.

این تحریم ها به معنای جدا سازی کامل ایران از اقتصاد جهانی است. این یک اقدام سخت و خطرناک است؛ ایران یک کشور ثروتمند با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت است و دومین تأمین کننده گاز طبیعی در جهان و کنترل کننده مسیر دریایی بیش از یک چهارم گاز دنیا و یک پنجم تجارت نفت در مقیاس جهانی است.

ایران همچنین یکی از بازیگران مهم در خاورمیانه است که به دلیل نزدیکی زیاد به چین، هند و روسیه پتانسیل های قوی برای توسعه تجاری دارد اما تحریم های فعلی راه ها را برای این امر بسته است. در نتیجه ایران به دنبال راه های میان بر برای عبور از سد تحریم ها است. 

کد خبر 32136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =