صادرات کالا به بازارهای هدف متوقف نشده است / صادراتی به آمریکا نداریم

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: اینکه گفته می‌شود در شرایط تشدید تحریم تجار بازارهای هدف صادراتی را از دست داده‌اند این گفته صحت ندارد و صادرات کالا به بازارهای هدف متوقف نشده است.

به کزارش اگزیم‌نیوز، هر چند که تحریم‌های غرب علیه ایران سخت‌تر از گذشته شده است اما تجار می‌گویند این موضوع مانعی برای توقف صادرات کالاهای ایرانی  به بازارهای هدف نشده است. حال با سفر اخیر حسن روحانی به ژاپن کنشگران اقتصادی با ارائه برخی گمانه‌زنی‌ها معتقدند که ممکن است برخی موانع در مسیر تجاری ایران با سایر کشورها برطرف شود.  

در همین حال رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که در شرایط تحریم کدام کشورها بازار هدف کالاهای ایرانی هستند؟ به اگزیم‌نیوز گفت: اینکه گفته می‌شود در شرایط تشدید تحریم تجار بازارهای هدف صادراتی را از دست داده‌اند این گفته صحت ندارد.

به گفته وی در شش ماه نخست امسال پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران طی مدت مذکور به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان است. در سال‌های گذشته هند هم جز مقاصد صادراتی ایران بود اما ترکیه توانست جایگزین آن شود. 

محمد لاهوتی افزود: شرایط صادرات کالا به سایر کشورها کمی سخت شده است. خروج هند از سبد صادراتی نشان می‌دهد هندی‌ها همکاری بیشتری را با آمریکایی‌ها دارند بنابراین دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه باید نسبت به این موضوع‌ها حساس‌تر از گذشته و به دنبال رفع موانع باشند. از سوی دیگر آلمان هم واردکننده نخست کالاها به کشورمان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به راهکارهای رشد صادرات گفت: با افزایش کیفیت کالاها و برطرف‌سازی برخی چالش‌ها همچون برقراری روابط بانکی پیش‌روی تجار ممکن است که شاهد رشد صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی و منطقه‌ای شویم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات کالا به آمریکا برقرار است؟ اظهار کرد: دیگر کالای به آمریکا صادر نمی‌شود. واردات از آمریکا هم بسیار اندک است. علی‌رغم وعده و وعیدهایی و تعهداتی که در حوزه غذا و دارو  در قبال ایران دادند اما هیچ گونه اجازه‌ای برای واردات این کالاها به ایران نمی‌دهند یا چنانچه اجازه برخی کالاها را به ایران دهند هم در شبکه بانکی و نقل و انتقال پول اختلالاتی را ایجاد می‌کنند که عملا کالایی به ایران وارد نشود. 

محمد لاهوتی عنوان کرد: بازار آمریکا طی دو دهه گذشته غیر از دو سال گذشته که فرش دستباف ما توانست در بازار آنها حضور داشته باشد مقصد اصلی صادراتی ما نبوده و نیست. 

 

کد خبر 32144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =