تشکیل دو فنر ارزی در یک دهه

باید مواظب باشیم مانند دو تجربه قبلی در یک دهه ارز به صورت فنر تجمیع نشود زیرا نتیجه آن جهش ناگهانی و به هم ریختگی اقتصاد کشور است

یک کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که دولت های گذشته باید به نرخ ارز اجازه می دادند تا تغییرات اقتصادی و درست را تجربه کند گفت: متاسفانه قیمت ارز در دوره های مختلف بدون تغییر مانده و به عبارتی تثبیت شده است اما در دو سال گذشته این فنر رها شده و قیمت از جا کنده شده است که این امر به ما نشان می دهد تثبیت ظاهری قیمت اصلا به صلاح اقتصاد نیست.

کاویانی با اشاره به این که قیمت دلار در فاصله دولت نهم و دو سال از دولت دهم هیچ تغییر خاصی نداشته گفت این موضوع باعث شد قیمت در سال 91 ناگهان سه برابر شود و این مساله روی تورم اثر بدی بر جای گذاشت و بسیاری از بنگاه های تولیدی که حیاتشان بستگی به واردات داشت دچار مشکلات عدیده شدند.

به گفته وی این روند در سال های 92 تا 97 هم بار دیگر تجربه شد و در حالیکه همه معتقد بودند دلار می تواند تا 6 هزار تومان برسد و اصولا با توجه به متغیرها و مدل های اقتصادی این نرخ برای دلار نرخ تعادلی است با این حال در این مسیر آزادی عملی دیده نشد در نتیجه دلار در سال گذشته از جا کنده شد و به بالای 18 هزار تومان نیز رسید.

کاویانی افزود خوشبختانه اکنون بانک مرکزی ساز و کار بهتری برای بازار دارد و سامانه نیما از یک طرف و ایده بازار متشکل ارزی از سوی دیگر در کنار دقت نظر در بازار آزاد و صرافی ها همگی باعث شده روند منطقی بر این بازار حکمفرما باشد با این حال لازم است مراقب تشکیل فنر ارزی در بازار نباشیم که این موضوع می تواند ناگهان در سال های آینده خطر زیادی را متوجه این بازار کند.

کاویانی در ادامه با اشاره به این که اکنون نرخ تورم 40 درصد است و نباید فراموش کنیم که نرخ ارز بر مبنای نرخ تورم سال قبل و نرخ تورم انتظاری تعیین می شود که این موضوع با توجه به وضعیت اقتصادی حساس کشور و بالا بودن تورم اجازه نمی دهد بانک مرکزی به صورت علمی در نرخ ارز دست ببرد. اما این موضوع می تواند فنر ارز را فشرده سازد.

کاویانی مطرح کرد: اثر افزایش نرخ ارز بر شاخص قیمتها از طریق سه کانال کلی انتظارات تورمی، شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص قیمت تولیدکننده نمایان می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده، دوره اثرگذاری نرخ ارز بر تورم در اقتصاد ایران تا یک سال برآورد شده بدین مفهوم که اثرگذاری افزایش نرخ ارز بر کالای وارداتی واسطه ای، تولید داخلی و مصرف کننده حدود یک سال طول می کشد. لذا بخشی از افزایش قیمت تولید در سال جدید ناشی از افزایش نرخ ارز در سال گذشته است.

وی همچنین به روند افزایشی نرخ سامانه نیما از بهمن سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: متأسفانه تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی کشور در این مدت با افزایش نرخ ارز مواجه شدند.

وی اظهار داشت: تولیدکننده و واردکننده قادر به تطبیق روزانه قیمت کالا با نوسانات بازار نیست، به عبارتی تولیدکننده برای قیمت گذاری باید افق بلندمدت داشته باشد اما شرایط اقتصادی و وضعیت نرخ ارز هنوز شرایط برنامه ریزی یکساله برای تولیدکننده را فراهم نکرده است.

کد خبر 32156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =