ضرورت رسیدگی به ۴ موضوع برای بهبود محیط کسب و‌کار

رییس اتاق بازرگانی تهران خواستار رسیدگی به ۴ موضوع تورم، نقدینگی، سرمایه گذاری و بودجه شرکت های دولتی برای تسهیل و بهبود محیط کسب و‌کار شد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مسعود خوانساري صبح امروز (سه شنبه) و در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با تاكيد بر ضرورت بازسازي اعتماد عمومي، راهكار تسهيل و بهبود محيط كسب و كار را رسيدگي به ٤ عامل نقدينگي، تورم، سرمايه گذاري و توقف رشد سرمايه گذاري در شركت هاي دولتي شد.

رييس اتاق تهران با اشاره به برگزاري چهارمین همايش امين الضرب اظهار داشت: بايد نمادهاي توليد و كارآفريني را معرفي كنيم. 

وي با اشاره به مطالعه اي كه بانك جهاني آن را منتشر كرده، گفت: اعتماد عمومي جوهره حكمراني خوب است و بدون اعتماد عمومي امكان اصلاحات اقتصادي و پشتيباني مردم از آن نيست. 

رييس اتاق تهران با بيان اينكه حل مشكلات كشور نيازمند وفاق و اعتماد ملي است، اظهار داشت: در مورد تورم در طول چهل سال گذشته و با تحديد تحريم ها، شاهد رشد متوسط ١٨ درصدي بوده ايم. اين رقم در سال ٩٧ به ٢٦.٧ و در ٦ ماهه نخست امسال به ٤٠ درصد افزايش يافته است. 

وي رشد نقدينگي در ٦ ماهه نخست امسال را ٢٤٣ هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: نقدينگي در اين مدت به ٢هزار و ١٢٦ هزار ميليارد تومان رسيده است. 

خوانساري با بيان اينكه در يك دهه گذشته رشد سرمايه گذاري در كشور منفي بوده است، گفت: سرمايه گذاري در سال ٩٧ به كمتر از ١٨ درصد رسيد كه كمترين ميزان در چهل سال گذشته است. 

خوانساری گفت: کل بودجه شرکت های دولتی در سال ۷۰ حدود ۱۲۰۶ میلیارد تومان بود اما این رقم در بودجه امسال به ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی ۶۳۰ درصدی داشته است. رشد بودجه شرکت های دولتی نشان از شکست خصوصی سازی است زیرا اگر خصوصی سازی درست بود، شاهد این رشد نبودیم. 

وی نسبت به انباشت سرمایه در کشور هشدار داد و افزود: حتی اگر در شرایط موجود و با این حجم از انباشت سرمایه ریسک های تولید هم برداشته شود، روند تولید با مشکل روبه رو خواهد شد و باید فکری برای تسهیل محیط کسب و کارها بکنیم.

رییس اتاق تهران در پایان سخنان خود تاکید کرد: دولت بايد اقدامي عاجل در خصوص انباشت كالاها در گمركات داشته باشد و ما در اين زمينه مكاتبات مختلفي را با معاون اول رييس جمهور و برخي وزرا داشته ايم. 

وي با اشاره به ترخيص نشدن حدود ٢٠٠ كانتينر محصولات آرايشي و بهداشتي در گمرك براي بيش از ٩ ماه اظهار داشت: اين مواد به دليل بوروكراسي بانكي در گمرك مانده و اگر ترخيص نشوند فاسد مي شوند. بانك مركزي مي گويد با ترخيص اين كالاها ارز از كشور خارج مي شود و ما مي گوييم كدام فروشنده خارجي است كه ارز خود را نگرفته باشد و با ادامه اين وضع تنها مواد فاسد مي شوند.

رييس اتاق تهران مورد دوم را فشار مالياتي به بنگاه ها عنوان كرد و افزود: نامه هاي زيادي را از بنگاه ها درباره فشارهاي مالياتي داريم كه خواستار بررسي شكايات آنها هستيم. 

خوانساري ادامه داد: خواستار آن هستيم كه به شكايات بنگاه ها درباره فشارهاي مالياتي رسيدگي شده و اگر اجحافي صورت گرفته، حتما اصلاح شود زيرا به توليد ضربه خواهد زد.

کد خبر 32224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =