استقلال بانك مركزي از راهكارهاي تنظيم سياست هاي پولي است

رييس اتاق بازرگاني ايران گفت: استقلال بانك مركزي، از جمله راهكارهاي تنظيم سياست هاي پولي است

به گزارش خبرنگار اگزيم نيوز، غلامحسين شافعي صبح امروز (يكشنبه) و در جلسه هيات نمايندگان اتاق ايران درباره تصويب كليات طرح جديد بانكداري اسلامي در مجلس با بيان اين مطلب افزود: نه مي توان اظهار داشت كه نظام بانكداري اسلامي در ايران وجود ندارد و نه مي توان گفت دقيقا بانكداري اسلامي اجرا مي شود و ما در ميانه راه قرار داريم.

وي تصريح كرد قوانين فعلي بانكداري با اشكال فقهي مواجه نيستند زيرا هم شوراي نگهبان و هم فقهاي مربوطه آن را در زمان تصويب تاييد كرده اند ولي همواره مي توان عقود بهتري را استفاده كرد يا عقود موجود را مورد بازنگري قرار داد.

رييس اتاق ايران با اشاره به الزام دولت به بررسي نظرات بخش خصوصي بر اساس قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار تاكيد كرد: سال هاست كه كارشناسان استقلال بانك مركزي را به عنوان يكي از راهكارهاي تنظيم سياست هاي پولي در ايران مطرح مي كنند.

شافعي خاطرنشان كرد: اتاق بازرگاني در زمينه قانون بانكداري پرسش هاي اساسي را مطرح كرده است. اعتقاد داريم نه تنها در بانك مركزي بلكه در نهادهاي غيردولتي هم استقلال فكري مديران و مسوولان از ساختارهاي حاكم بر آنها بايد جدا باشد زيرا با استقلال سخت افزازي، استقلال نرم افزاري ايجاد نمي شود. 

وي تاكيد كرد: بخشي از اشكالات نظام بانكي معلول ساختار اقتصادي كشور هستند. در كنار اين قانون لازم است تا به ابزارهاي ديگر مانند آمايش نظام صنعتي كشور نيز پرداخته شود. 

رييس اتاق ايران با طرح اين سوال كه اقتصاد كشور و اندازه آن با كدام يك از ساختارهاي پولي و مالي ما تناسب دارد؟ ، اظهار داشت: گسترش بانك ها سبب رشد بخش هاي نامولد شده است و بايد بدنبال ادغام بانك هاي متعلق به نهادهاي مختلف باشيم. 

عضو شوراي پول و اعتبار تصريح كرد: آيا با گسترش بانك ها توانسته ايم به كاهش هزينه هاي بنگاه هاي توليدي بپردازيم؟ چرا بايد هزينه ورشكستگي موسسات از كيسه ملت پرداخته شود؟

وي گفت: در سيستم بانكداري خصوصي كه منافع بانك ها و سهامداران حرف اول را مي زند، چگونه بايد نقش بانك ها را در توسعه صنعتي ديد؟ 

شافعي اظهار داشت: سوال ما اين است كه آيا شرايط فعلي متناسب با تصويب و اجراي قانون مادر بانكداري است؟ بيم داريم كه نه تنها اين موضوع مشكلات را حل نكند بلكه بر آنها بيافزايد. انتظار داريم از نمايندگان با صبر و حوصله اين قانون را بررسي كنند و از نظرات اعضاي كميسيون اقتصاد كلان و بازار پول اتاق بازرگاني استفاده كنند.

رييس اتاق ايران در ابتداي سخنان خود با اشاره به شهادت سردار قاسم سليماني، حادثه فوت تعدادي از هم وطنان در كرمان و سقوط هواپيماي اوكرايني گفت: ما در كنار تمام خانواده هاي داغدار ناراحت هستيم و اميدوار ديگر شاهد خطاهاي انساني نباشيم. 

وي افزود: شاهد افزايش فضاي نااطميناني در جامعه و بي اعتماد هستيم و در اين فضا شكاف بين جامعه و مردم بيشتر مي شود كه بازيابي آن زمان بر است. 

رييس اتاق ايران اظهار داشت: نمي توان دم از ايستادگي و مقاومت برابر تحريم ها زد و از موضوع اعتماد چشم پوشي كرد. 

وي با اشاره به سو مديريت ها و تكرار برخي سياست هاي اشتباه افزود: بسياري از سياست ها اثرگذاري خود را از دست مي دهند. 

شافعي گفت: رزمندگان خط مقدم جبهه تحريم، توليدكنندگان و فعالان اقتصادي است و چگونه با عدم توجه به خواسته هاي آنها مي خواهيم برابر تحريم ها بايستيم. 

رييس اتاق ايران هدف از تحريم ها را تمركز بر سلب اعتماد عمومي عنوان كرد و افزود: ما از سه قوه و نهادها خواستاريم تا زمينه هاي بازگشت اميد به فعالان اقتصادي را فراهم كنند. 

شافعي ادامه داد: حادثه سيل در سيستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان باعث ايجاد مشكلاتي براي مردم شده است. مردم سيستان و بلوچستان نيازمند توجه و حمايت هستند و خشم توفان، هستي آنها را در طول تاريخ به يغما برده است. 

وي اظهار داشت: جامعه ابرار و اتاق بازرگاني آماده كمك رساني به مردم محروم اين منطقه هستند. براي اين مردم وطن پرست مي خواهيم كاري انجام دهيم و فردا به همراهي محمدرضا انصاري و وزير آموزش و پرورش به اين استان سفر خواهيم كرد.

 

کد خبر 32245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =