قیمت دلار تا پایان سال تغییری نمی‌کند

رضی آقامیری معتقد است دولت و بانک مرکزی قیمت دلار را تا پایان سال کنترل و در نرخ فعلی یعنی ۱۳ هزار تومان ثابت باقی نگه دارند فعالان اقتصادی معتقدند در دو ماه پایانی سال قیمت دلار تغییری نخواهد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت دلار تا پایان سال چه روندی خواهد داشت؟ به اگزیم‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد که دولت و بانک مرکزی قیمت دلار را تا پایان سال کنترل و در نرخ فعلی یعنی 13 هزار تومان ثابت باقی بماند. فعالان اقتصادی معتقدند در دو ماه پایانی سال قیمت دلار تغییری نخواهد کرد. 

سید رضی آقا میری در ادامه اظهار کرد: به عقیده ما بزرگترین عامل ثبات قیمت ارز بحث مدیریت واردات است. ممکن است در آینده برخی محاسبات همچون مذاکره با خارجی‌ها یا تشدید تحریم‌ها بر روند قیمت دلار اثرگذار باشد. 

عضو اتاق تهران در بخش دیگر سخنانش با اشاره به وضعیت صادرات در دو ماه باقی مانده تصریح کرد: وضعیت صادرات هم در این دو ماه پایانی تغییر چشم گیری ندارد. یعنی وضعیت صادرات در محدوده  ۳۵.۵ میلیارد دلار ثابت باقی می‌ماند.

او با اشاره به چند نرخی بودن ارز گفت: همان طور که ما پیش از این بارها تذکر داده بودیم، چند نرخی شدن ارز نتیجه‌ای جز افزایش رانت و سودجویی ندارد، زیرا در چنین فضایی تعدادی از افراد که امکان به دست آوردن ارزهای ارزان را دارند، در بازار فعال شده و در عوض تولیدکننده و صادرکنندگان واقعی برای تامین نیازهایشان با مشکل مواجه می‌شوند.

آقامیری ادامه داد: در صورتی که نرخ‌ها به یک نرخ نهایی تبدیل شده و به همین ترتیب در بازار خرید و فروش صورت گیرد، چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده امکان انجام ارزیابی‌های دقیق از شرایط اقتصادی خود را خواهند داشت، اما اگر فضای چند نرخی ادامه یابد مشخص نیست که نرخ ارز در کجا نهایی خواهد شد و همین موضوع باعث افزایش فساد و گرانی کالاها خواهد شد.

 عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در شرایطی که تحریم‌ها هدف اصلی خود را بر کاهش صادرات ایران و به دنبال آن پایین آوردن درآمدهای ارزی قرار داده‌اند، ما باید بتوانیم با عبور از محدودیت‌های داخلی بهترین فضا را برای صادرکنندگان فراهم کنیم. در کنار آن تداوم مذاکره با کشورهایی که امکان همکاری با آنها در ایام تحریم وجود دارد اهمیت زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال در این شرایط باید فضایی را برای صادرات بیشتر کالاها غیرنفتی به بازارهای همسایه در نظر بگیریم.

میری گفت: در فضای سیاسی و اقتصادی فعلی باید تمرکز دولت به وضعیت تولید و صادرکنندگان باشد؛ چنانچه به بخش صادرات توجه ویژه‌ای شود قطعا بخشی از چالش‌های ناشی از کمبود ارز برطرف خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 32299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =