انجمن ها موفق در جلب اعتماد مشتریان بین المللی

مجید عقلایی معتقد است کشور ما علی رغم برخورداری از مزیت دسترسی به بازار و دانش فنی و مواد اولیه، سهم درخوری از بازار موجود ندارد و عمده ترین دلیل آن ورود مستقل شرکت ها در بازارهای صادراتی و عدم استفاده از مزیت حضور تشکل ها در بازارهای صادراتی است.

مجید عقلایی دانش آموخته دانشگاه تهران در حوزه کارآفرینی در همایش نوآوری در صنعت پلاستیک به بررسی بازار صادراتی پلیمر و مصنوعات پلیمیری در منطقه پرداخت و گفت: صادرات بلندمدت و پایدارو با ارزش افزوده بالا مستلزم حضور تشکل ها به جای انجمن ها در بازارهای صادراتی است.

 وی افزود: در بسیاری از حوزه های صادراتی در کشورهای موفق در عرصه صادرات، انجمن ها در کشور صادراتی وارد عمل می شوند و این انجمن ها هستند که اعتماد مشتری بین المللی را جلب می کنند.

 به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز به گفته مجید عقلایی از آنجاییکه شرکت هایی که علاقه مند به ورود به فرایندهای صادراتی هستند نیازمند پشتیبانی از جنس آموزش، توانمندسازی و قانونگذاری و حمایت هستند، انجمن ها و در این مورد خاص انجمن ملی پلیمر می تواند با برنامه ریزی درست و دقیق حمایت های لازم را از دولت مطالبه کند.

این کارشناس کارآفرینی در تشریح اهمیت حضور قدرتمند تشکل ها در بازارهای صادراتی به صادرات مصنوعات پلیمری کشور اشاره کرد و گفت: مجموع واردات مواد پلیمری خام در سال 2018 توسط  تمام کشورهای همسایه ایران به علاوه چین و هند، بالغ بر 74.5 میلیارد دلار بوده که از این میزان 28.7 میلیارد دلار گروه پلی اتیلن ها،15.3 گروه پلیمرهای مهندسی( عموما پت) و گروه های بعدی پلی پروپیلن، پلی استایرن، پی وی سی و پلی آمید را شامل می شود.

 وی افزود: 20 میلیارد دلاراز سهم 28.7 میلیاردی پلی اتیلن وارداتی منطقه، سهم چین، 2.5میلیارد دلار هند و 2 میلیارد دلار ترکیه وارد کرده است؛ این سه کشور تقریبا در همه مواد پلیمری خام یادشده، اصلی ترین واردکننده ها و مصرف کننده ها هستند.

 این کارشناس کارآفرینی گفت: در سه سال گذشته واردات پلی اتیلن چین به 20.7 میلیارد دلار رسیده و سهم ایران از این بازار 10 درصد بوده است و از بازار مصرف پلی اتیلن ترکیه حدود ۸.۵ و هند ۲ درصد را داریم؛ درمجموع از بازار این سه کشور که ۸۵ درصد مصرف را دارند پاسخگوی کمتر از ده درصد بازار بوده ایم. این تحلیل در مورد سایر مواد پلیمری صدق می کند.
 وی یادآور شد: در پنج سال گذشته روند واردات در خاورمیانه رو به رشد بوده و در ۲۰۱۸ حدود ۴۶۴ میلیون دلار واردات این منطقه بوده است که سهم ایران، تنها ۱.۶ درصد بوده است؛ لازم به ذکر است از میان کشورهای اصلی مصرف کننده یعنی عراق، اسراییل، عربستان، امارات و ترکیه، رابطه ما با دو کشور عراق و ترکیه مطلوب بوده است.

  این استاد دانشگاه افزود: وقتی در مورد صنعت پایین دست صحبت می کنیم، اولین مزیت دسترسی به بازار است، چرا که هزینه حمل یک شاخص بسیار با اهمیت و قرار داشتن همسایه های ایران در لیست واردکنندگان محصولات پلیمری یک امتیاز است.ارزش افزوده ای که یک کیلوگرم ماده اولیه پلی اتیلن دارد، یک دهم ارزش افزوده ای است که مصنوعات پلیمری این حجم ماده اولیه دارد و اگر به دنبال ارزش افزوده هستیم، حوزه پایین دست و مصنوعات جذابیت کافی را دارند.
 عقلایی بیان داشت: واقعیت این است که کشور ما علی رغم برخورداری از مزیت دسترسی به بازار و دانش فنی و مواد اولیه، سهم درخوری از بازار موجود نداریم.

 

کد خبر 32312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =