۲۰ درصد قاچاق دارو مربوط به داروهاي توليد داخل و وارداتي است

ناصر ریاحی گفت: با توجه به اطلاعات مصرف و اطلاعات بيمه ها، ۲۰ درصد قاچاق دارو مربوط به صادرات قاچاق داروهاي توليد داخل يا داروهايي است كه به كشور وارد و سپس با نرخ ارز آزاد به كشورهاي ديگر صادر مي شوند، در زمينه واردات قاچاق نيز اگرچه مقدار ناچيز است اما آماري در اين رابطه در دست نيست.

ناصر ریاحی،  عضو هیئت رییسه و خزانه دار اتاق تهران، دباره چالش هاي پيش روي بازار دارو در كشور به «اگزيم نيوز» گفت: در حال حاضر ما مشكلي در زمينه دارو براي بيماري خاصي نداريم. بدين معني كه در حال حاضر بيماري در كشور وجود ندارد كه براي درمان آن، داروهاي لازم را نداشته باشيم.

 اما بنابه اظهارات او، در مورد داروهايي كه مشابه داخلي آن را داريم ما نمي توانيم واردات دارو داشته باشيم، يعني به محض اينكه يك توليد كننده داخل اعلام كند كه توانايي ساخت مشابه داخلي فلان دارو را دارد، واردات آن ممنوع مي شود.

رياحي در ادامه افزود: اين در حالي است كه شمار زيادي از مشتريان به داروي وارداتي عادت كرده اند يا به مشابه خارجي داروي مورد نظر اعتماد بيشتري دارند، در نتيجه از آنجا كه واردات اين اقلام دارو از راه هاي رسمي و با مجوز ممكن نيست در نتيجه مصرف كنندگان مي گويند اين دارو نيست و براي تامين آن به راه هاي غيرقانوني و قاچاق روي مي آورند. .

اين فعال اقتصادي درادامه افزود: از آنجايي كه ارز محدود است و امكان تامين نظر همه مردم وجود ندارد، براين اساس بايد تا حدودي شرايط موجود را طبيعي دانست و با آن كنار آمد. از سوي ديگر وظايف دولت ها و حكومت ها تامين حداقلي است.

عضو هیئت رییسه همچنين با بيان اينكه وزارت بهداشت و درمان نيز نسبت به مسائل و مشكلات دارو آگاه هستند، گفت:  هم پزشكان و هم بيماران نسبت به پايين بودن كيفيت بعضي از داروهاي داخلي به نسبت داروهاي خارجي و كافي نبودن اثربخشي آنها اذعان و توافق دارند، اما از طرفي همين كيفيت حداقلي را نيز مدنظر قرار مي دهندو در نتيجه وقتي داروي توليد داخل حداقل كيفيت را دارا باشد، رضايت بخش خواهد بود و واردات محصولات مشابه آن ممنوع اعلام مي شود. .

او در بخش ديگري از صحبت هاي خود به قاچاق دارو نيز گريزي زد وگفت: در زمينه قاچاق دارو نيز دو حالت وجود دارد؛ به عبارتي هم شاهد واردات و هم صادرات دارو به صورت قاچاق هستيم. به طوريكه بعضي از داروها حتي توسط توريست هاي عراق، افغانستان ، سوريه و... به كشورهاي خودشان قاچاق مي شود. به گفته او، حتي بعضا پيش مي آيد كه دارويي در داخل با كمبود مواجه مي شود، اما همان دارو در عراق پيدا مي شود.

براساس توضيحات رياحي،  داروهاي توليد داخل چون با ارز 4200 تامين مي شوند بعضا انگيزه بالايي براي قاچاق آنها به كشورهاي ديگر وجود دارد و از طرفي داروهايي كه با كمبود آنها در داخل مواجه هستيم، از خارج قاچاق مي شوند.

او ادامه داد: حتي برخي داروهاي وارداتي چون با ارز 4200 تامين مي شوند، پس از واردات به كشور با قيمت ارز آزاد به كشورهاي ديگر قاچاق مي شود كه در اين زمينه سود بالاي آن مي تواند انگيزه بزرگي براي اينگونه قاچاق ها باشد. .

رياحي در ارتباط با ميزان آمار قاچاق دارو، نيز گفت: با توجه به اطلاعات مصرف و اطلاعات بيمه ها، 20 درصد قاچاق دارو مربوط به صادرات قاچاق داروهاي توليد داخل يا داروهايي است كه به كشور وارد و سپس با نرخ ارز آزاد به كشورهاي ديگر صادر مي شوند، در زمينه واردات قاچاق نيز اگرچه مقدار ناچيز است اما،آماري در اين رابطه در دست نيست.

 

کد خبر 32318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =