تاثیر مثبت محدودیت گردش ریال بر جلوگیری از سفته بازی در بازار ارز

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اقدامات بانک مرکزی در طول یک سال گذشته برای محدودیت گردش ریال و کنترل سرعت گردش پول، از سفته‌بازی در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز جلوگیری کرده است.

حسین سلاح ورزی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درباره محدودیت گردش ریال و تاثیر آن روی بازار ارز و جلوگیری از سفته‌بازی اظهار داشت: محدودیت گردش ریال از سال گذشته و همزمان با تغییر روش محاسبه نرخ سود حساب‌های کوتاه‌مدت از روز شمار به ماه شمار توسط بانک مرکزی آغاز شد و با اقدامات دیگری مانند محدود کردن تراکنش‌های هر کارت بانکی به 50 میلیون و هر کد ملی به 100 میلیون تومان ادامه یافت.

وی افزود: البته یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به چک‌های تضمینی بود که این چک‌ها به ویژه در شفاف شدن معاملات و جلوگیری از سفته بازی بسیار موثر بود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد که همزمان بانک مرکزی در جلوگیری از فعالیت دستگاه‌های پوزی که با استفاده از پروکسی میلیاردها تومان ریال در روز جابه جا می‌کردند موفق و بر بازار ارز تاثیرگذار بود.

سلاح‌ورزی به الزام جدید بانک مرکزی درباره اجباری شدن موضوع «بابت» و ارائه اسناد مثبته در تراکنش‌های بیش از یک میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: مجموعه این اقدامات می‌تواند به ایجاد شفافیت و جلوگیری از سفته‌بازی به ویژه در بازار ارز کمک کند.

عملیات بازار باز؛ نیازمند اقدامات تکمیلی

نایب رییس اتاق بازرگانی همچنین درباره اجرایی شدن عملیات بازار باز و تاثیر آن بر کنترل نرخ سود و تورم اظهار داشت: این عملیات از جمله اقدامات مدرن و جدیدی است که در تمامی اقتصادهای پیشرفته توسط بانک‌های مرکزی و برای تنظیم نرخ سود و تورم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات بازار باز در تمام دنیا نقشی مثبت در کنترل نرخ سود، قیمت تنزیل اوراق قرضه و تورم داشته است، تصریح کرد: البته باید توجه کنیم که این عملیات را به شیر بی یال و دم در کشور تبدیل نکنیم. لازمه موفقیت این اقدام استقلال واقعی بانک مرکزی است.

سلاح ورزی تاکید کرد: در کنار عملیات بازار باز نیازمند راه اندازی بازار رپو هستیم تا در صورتی که بانک مرکزی بر اساس سیاست‌های خود از خرید اوراق قرضه دولت خودداری کرد، دولت برای فروش به بازار رپو مراجعه کند.

 

کد خبر 32320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =