رشد ۷۵ درصدی صادرات به بازارهای اوراسیایی

میرهادی سیدی می گوید: در ۹ ماهه امسال حدود ۷۵ درصد صادرات ما به کشورهای عضو اوراسیا افزایش یافته است

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت از رشد 75 درصدی صادرات به بازارهای اوراسیایی خبر داد و گفت: به هر حال توافق نامه تجاری اخیر میان ایران و اوراسیا بستر خوبی را برای یک تجارت پایدار فراهم کرده است. چنانچه این رویه فعلی تجار ادامه یابد شاهد رشد صادرات خواهیم بود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، پیوستن ایران به عضو اتحادیه اوراسیا یکی از مهمترین دستاوردهایی است که در زمان تشدید تحریم‌ها به مرحله نهایی رسید. آنچه که فعالان اقتصادی می‌گویند که اجرایی شدن این موافقت‌نامه ثمرات زیادی را برای بخش اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت. بنابراین درست اجرایی شدن این توافقنامه فراهم کننده حضور ایران در بازارهای جهانی خواهد بود و تمرینی برای یادگیری اصول صحیح تجارت جهانی است. 

در همین رابطه، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت  در پاسخ به این پرسش که آیا تشدید تحریم‌ها فرصتی را برای احیای بازارهای جدید از جمله اوراسیا فراهم کرده است یا خیر؟ به اگزیم‌نیوز گفت: در 9 ماهه امسال حدود 75 درصد صادرات ما به کشورهای عضو اوراسیا افزایش یافته است. با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران فرصتی برای امضای توافق‌نامه با کشورهای اوراسیایی فراهم شد. در این موافقت‌نامه تجارت ترجیحی به کاهش تعرفه‌های گمرکی موافقت شده است. کاهش میزان تعرفه‌ها به دو طرف امکان می‌دهد که تجارت آنها نیز افزایش یابد. 

میرهادی سیدی افزود: معمولا چنین موافقت نامه های تجاری در دنیا مرسوم و رایج است. بیش از 50درصد صادرات جهانی در چهارچوب این نوع موافقت نامه هاست؛ این در حالی است که در ایران تجربه توافق‌های تجاری گسترده‌ای چندان وجود نداشته و کشورمان سهم ناچیزی در این نوع موافقت‌نامه‌ها داشته است. در حقیقت کشورمان تاکنون با هیچ جای جهان چنین توافق مهمی را نداشته و این تجربه مفیدی برای توسعه صادرات به کشورهای روسیه، بلاروس ، قزاقستان ، ارمنستان و قرقیزستان است. 

وی اظهار کرد: به هر حال توافق نامه تجاری اخیر میان ایران و اوراسیا یک بستر خوبی را برای یک تجارت پایدار فراهم کرده است. چنانچه این رویه فعلی تجار ادامه یابد شاهد رشد صادرات خواهیم بود. 

سیدی با اشاره به چگونگی رشد صادرات گفت: ایران باید برای موفقیت در اقتصاد به سمت تعامل با جهان برود و این فرصت پیش آمده می‌تواند به این مهم کمک کند؛ چرا که امروز نیاز شدیدی برای تعامل با اقتصاد جهانی داریم. باید نگاه‌مان را به اقتصاد جهان تعییر دهیم تا به موفقیت برسیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که کدام کالاها به کشورهای اوراسیا بیشتر صادر می‌شود؟ پاسخ داد: در این توافق‌نامه ۸۰ درصد بار صادراتی ایران کشاورزی است و بیشتر محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایران صادر می‌شود. امیدواریم که تجار مزیت این بازار را دریابند و با تنوع کالاهای غیرنفتی که در کشور وجود دارد بتوانیم اقلام بیشتری را به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر کنیم.

 

 

 

کد خبر 32321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =