آینده تجاری ایران و چین چه خواهد شد؟

مجیدرضا حریری می گوید: در شرایط اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وضعیت اقتصاد کشور ما با چین ایزوله شده است. با پدید آمدن ویروس کرونا نیز بهای قیمت برخی فلزات همچون سنگ آهن، فولاد و مس افزایش یافته؛ این در حالی است که در ایام تعطیل و سال نوی میلادی چین قیمت فلزات به دلیل تعطیلی‌ها با نوسان قیمت مواجه می‌شد. این‌بار اما با پدید آمدن ویروس کرونا شتاب افزایش قیمت‌ها بیشتر از سال‌های گذشته شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: با پدید آمدن ویروس کرونا نیز بهای قیمت برخی فلزات همچون سنگ آهن، فولاد و مس افزایش یافته؛ این در حالی است که در ایام تعطیل و سال نوی میلادی چین قیمت فلزات به دلیل تعطیلی‌ها با نوسان قیمت مواجه می‌شد. این‌بار اما با پدید آمدن ویروس کرونا شتاب افزایش قیمت‌ها بیشتر از سال‌های گذشته شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز،حجم تجارت بیش از ۷۲ میلیون دلاری حاصل عملکرد تجار ایرانی در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه بوده است. از این میزان حجم تجارت خارجی، ۵/ ۳۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات و نزدیک به ۱/ ۳۶ میلیون دلار مربوط به واردات بوده است. حال با توجه به اینکه شریک اصلی ایران یعنی چین این روزها درگیر درمان شیوع بیماری کورنا است برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که عدم رسیدگی به درمان این بیماری خسارت‌های جبران ناپذیری را به بخش اقتصاد خواهد زد. براساس آمارها شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با ۳/ ۸ میلیارد دلار، عراق با ۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۱/ ۴ میلیارد دلار، امارات با ۷/ ۳ میلیارد دلار و افغانستان با ۹/ ۱ میلیارد دلار بودند. در بخش واردات نیز چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدا کالاهای وارداتی ایران هستند. حال با توجه به شیوع بیماری کرونا آینده تجاری ایران با چین چه خواهد شد؟

در همین رابطه رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این پرسش که با ویروس جدید کرونا آینده تجاری ایران و چین چه خواهد شد؟ به اگزیم‌نیوز گفت: در شرایط اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وضعیت اقتصاد کشور ما با چین ایزوله شده است. با پدید آمدن ویروس کرونا نیز بهای قیمت برخی فلزات همچون سنگ آهن، فولاد و مس افزایش یافته؛ این در حالی است که در ایام تعطیل و سال نوی میلادی چین قیمت فلزات به دلیل تعطیلی‌ها با نوسان قیمت مواجه می‌شد. این‌بار اما با پدید آمدن ویروس کرونا شتاب افزایش قیمت‌ها بیشتر از سال‌های گذشته شده است. 

 مجیدرضا حریری افزود: در حال حاضر به دلیل فرا رسیدن سال نوی میلادی مراودات تجاری با چین کمی کُندتر شده است. قطعا اعمال ممنوعیت‌های پرواز از ایران به چین هزینه‌هایی دارد و با پدید آمدن این ویروس نیز به اقتصاد کشورها نیز خسارت وارد می‌شود. اما برای تخمین این خسارت‌ها نباید عجولانه رفتار کرد باید صبر کنیم تا راه حل مناسبی ارائه شود. 

وی با اشاره به اقلام صادراتی ایران به چین اظهارکرد: بیش از 25 درصد صادرات ما به کشور چین رخ می‌دهد قاعدتا بیش از 65درصد اقلام صادراتی ما  مواد اولیه همچون مواد معدنی و پتروشیمی است. در حقیقت بخش عمده کالاهایی که از ایران به چین صادر می‎شود مواد اولیه مربوط به خطوط تولید است. 

حریری در ادامه گفت: متاسفانه بر اثر شیوع این بیماری خطوط تولید واحدهای صنعتی در چین هم متوقف شده است. مشخص هم نیست که آغاز فعالیت بنگاه‌های تولیدی چینی چه زمانی باشد. آنچه مشخص است باتوجه به تعطیلی‌ها اثرات فعالیت تجاری کشور با خسارت مواجه است. در حالی که چین سهم بزرگی در اقتصاد ما دارد اما کماکان مشخص نیست که از این پس در بخش مواد اولیه و عرضه بیش از حد آن در بازار داخل با کاهش قیمت یا کاهش تقاضا مواجه خواهیم شد. در حقیقت هنوز مشخص نیست که در حوزه اقتصادی ما چه اتفاقی رخ خواهد داد.

 

 

کد خبر 32323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =