شکل گیری كارگروه ويژه حل مشكلات صنایع

محمد رضا زهره وندی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران خبر داد: قرار است به منظور شناسایی و رفع مشکلات صنایع و صاحبان صنایع به ویژه در شهرک های صنعتی، كارگروه ويژه ای شکل بگیرد؛ به طوریکه این مساله قرار است در شوراي گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران در گفت وگو با «اگزیم نیوز»، یکی از چالش های اصلی تولید و صنایع را مشکلات زیرساختی عنوان کرد وگفت: به طور نمونه در شهرک های صنعتی، بیشتر صنایع با مشکلات زیرساختی از قبیل «برق، گاز، آب، راه، فاضلاب و...» مواجه هستند.

از همین رو، براساس اظهارات محمد رضا زهره وندی، قرار است در كميسيون اتاق بازرگاني تهران، كارگروه ويژه حل مشكلات شهرك هاي صنعتي شکل بگیرد و این مساله قرار است در شوراي گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز مطرح شود تا به اين مشكلات رسيدگي شود و به رفع آن ها كمك كرد.

اما به گفته رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران مشكل بعدي كه در زمينه توليد محسوس است، عوارضي است كه شهرك ها به عنوان ماليات يا رهن مي پردازند. او در این باره تاکید کرد که این  عوارض  باید به خود شهرك ها بازگردانده شود، تا بتوان از اين طريق شهرك ها را اداره كرد.

زهره وندی در عین حال به برخی از مشكلات ساختاري که صاحبان صنایع در شهرک های صنعتی با آن مواجه اند، اشاره کرد و  گفت: مشكل اول توليد كنندگان، عدم ثبات قيمت هااست. چراکه این مساله ضمن مشكلاتي كه براي خريد مواد اوليه ايجاد مي كند، قيمت ها از خريد مواد اوليه تا فروش محصول نهايي نیز متفاوت است وهمین موضوع باعث كاهش درآمد نهايي توليد كننده شده و سود كمي را نصیب او می کند، که پيامدهاي  را با خود به دنبال دارد.

 او در ادامه با بیان اینکه مواد اوليه مورد نياز در بازار به صورت رسمي ارائه نمي شود، اظهار کرد: این موضوع باعث می شود که امكان خريد رسمي وجود نداشته باشد، كه اين مسئله خود باز خود مشكلات و نتايجي را رقم مي زند كه قابل تامل است و بايد براي رفع آنها تدابيري انديشيد و اقداماتي صورت گيرد.

او مشكل ديگر درچرخه تولید را، رکود حاکم بر اقتصاد عنوان کرد وگفت: در واقع با توجه به شرايط فعلي نمي توان صرفا توليد براي مصرف داخل داشت؛ بلكه بايد توليد صادرات محور در اولویت قرار گیرد  و تلاش شود كه نگاه صادراتي به توليد وجود داشته باشد.

زهره وندی اما با بیان اینکه در شرايط تحريم فعلي و دیگر چالش های موجود حاکم بر فضای کسب وکار، توليد كننده نمي تواند به راحتی صادرات داشته باشد، بیان کرد: همین موارد موجب می شود که  نگاه مثبتي نسبت به آينده تولید  وجود نداشته باشد و برنامه مشخصی نیز برای برون رفت از این وضعیت نیز از سوی متولیان امر طرح نشود. 

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران همچنین در پاسخ به اين پرسش كه آينده توليد را در ماه های پایانی سال و همچنین سال ٖ۹۹ چگونه پيش بيني مي كنید،  عنوان کرد:  با توجه به شرايط موجود و چالش هاي موجود كه توليد كننده بيشتر باید به فکر تامین هزینه های خود از جمله حقوق كارگران و ديگر هزينه ها توليد باشد، خیلی نمی توان روند مثبت يا رو به بهبودي را متصور بود.  

اودر پایان تاکید کرد: چنانچه وضعیت به همین شکل باقی بماند و اتفاق خاصی در عرصه اقتصاد رخ ندهد، باید شاهد تعدیل نیرو، بسته شدن یا نیمه تعطیل بودن کارگاه ها در صنایع باشیم. از همین رو، آينده مثبت و رو به رشدی را براي توليد نمی توان متصور بود.

 

کد خبر 32334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =