۳۰ درصد از کالاهای تجاری با اوراسیا جزو اولویت‌های گروه چهار است

نایب رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی می‌گوید با وجود برداشته شدن تعرفه ۳۸۰ قلم کالا از سوی ایران برای کشورهای اتحادیه اوراسیا، اما همچنان ۲۰ تا ۳۰ درصد از این کالاها جز اولویت چهارم واردات هستند.

محمدرضا فاروقی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درباره رشد تجارت با اوراسیا و زیرساخت‌های لازم برای آن اظهار داشت: با وجودی که الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا از آبان‌ماه آغاز شده اما همچنان برخی از زیرساخت‌های لازم از جمله در زمینه ترانزیت، مسائل بانکی و اسنادی آماده نیست.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اعضای اوراسیا نمی‌توانند موانع تعرفه‌ای خارج از موافقت‌نامه را برای واردات یا صادرات تعیین کنند، افزود: موانع غیر تعرفه‌ای متوجه اعمال ممنوعیت در بحث مبادلات تجاری است و موانع تعرفه‌ای نیز مواردی مانند اعمال افزایش سود بازرگانی چه از طرف ایران چه از سوی هریک از دیگر اعضای این اتحادیه را در بر می‌گیرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: همچنان شاهد هستیم که بین 20 تا 30 درصد از فهرست 380 قلم کالایی که ایران تعرفه آنها را برای کشورهای اوراسیا برداشته، جزو کالاهای اولویت چهارم هستند و در حال رایزنی برای خروج آنها از این فهرست هستیم.

نایب رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی توضیح داد: در صورتی که نتوانیم این موضوع را حل کنیم، با توجه به اینکه موضوع پذیرش گواهی مبدا آماده شده، در تجارت با اوراسیا ضربه خواهیم خورد و باید هرچه سریعتر کالاهای موجود در فهرست گروه چهارم اصلاح شوند.

کد خبر 32366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =