عدم تعادل دربازار خودرو/ عرضه مقصر است یا تقاضا؟

حمزه بهادیوند چگینی - قیمت خودرو در روزهایاخیر بار دیگر فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. معلوم نیست چه منطقی پشت رشد قیمت ها وجود دارد و کارشناسان معتقدند شرایط کنونی هیچ توجیه منطقی ندارد. به عقیده آنها دلیلی ندارد وقتی تقاضای کافی در بازار وجود ندارد رشد شدید قیمت به بازار تحمیل شود. 

به عقیده فعالان این بازار آنچه در عمل اتفاق افتاده به نظر می رسد رفتار دلالان بازار است تا منطق اقتصادی حاکم بر آن. به عقیده آنها در شرایطی که رکود بر بازار حاکم است دلالان با استفاده از روش های مختلف توانسته اند بازار خودرو را با تنش روبرو کنند. آنها با ایجاد معاملات صوری و یا با قیمت سازی در سایت های اعلام قیمت شرایط را به نفع خود تغییر داده اند و در نبود نظارت کافی بر بازار شرایط روز به روز بدتر می شود. 

به عقیده کارشناسان اکنون قیمت خودرو در وضعیتی است که خانوار یا مشتری واقعی توان و میلی برای خرید ندارد زیرا ارزندگی خودروها زیر سوال است و به نظر می رسد برای خریداران قیمت های فعلی از ارزندگی کافی برخوردار نیست و به همین جهات خریدها کاهش یافته است. 

از سوی دیگر خریدار معتقد است قیمت ها صوری و حبابی هستند. اغلب فعالان بازار که دلال نیستند این اعتقاد را دارند اما دلالان سعی می کنند وانمود کنند قیمت ها واقعی است. 

در این ارتباط ابوالفضل خلخالی، کارشناس بازار خودرو درباره دلایل افزایش خودرو گفت: یکی از مسائلی که هر سال باعث افزایش قیمت خودرو به ویژه در اواخر سال می شود، افزایش تقاضا در بازار است ولی امسال کاهش تولید خودرو باعث افزایش بیش از پیش قیمت ها شده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی سال گذشته میزان عرضه و تولید خودرو در داخل کشور کاهش پیدا کرد در حالی که هر سال یک میلیون و 500 هزار خودرو در کشور تقاضا وجود دارد اما امسال چون با کاهش تولید خودرو مواجه شدیم، عرضه و تقاضا از تعادل خارج شده اند و در نتیجه می توان گفت این موضوع بر قیمت خودرو اثر منفی گذاشته است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در ادامه بیان کرد: بازارهای مالی و سرمایه گذاری در کشور دچار تغییر و تحول های زیادی شده است و از آنجا که خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای در ایران به حساب می آید، نقدینگی های سرگردان که بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری پیدا نمی کنند، به سمت بازار خودرو می روند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در زنجیره تولید خودرو، امکان تامین مواد اولیه و قطعات در خارج از کشور را نداشتیم و با مشکلاتی مواجه بودیم و از سوی دیگر نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد و قیمت خودرو متناسب با این افزایش قیمت، افزایش نیافت و همه این موارد سبب شده، در ایام پایان سال شاهد افزایش قیمت باشیم.

خلخالی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید بیشتر قطعات خودرو در داخل کشور، باز شاهد هستیم به بهانه افزایش نرخ ارز، خودرو گران می شود، عنوان کرد: بخش عمده ای از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود و در خیلی از حوزه ها قطعه سازها در زنجیره تامین فعال شده اند اما این مقدار هنوز به تولید کامل خودرو نرسیده است و در این زمینه مقداری دیر شروع کرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: اتفاقاتی که امروز در داخل کشور در حوزه خودرو رخ داده است باید حداقل سه سال پیش در مدیریت کلان راهبردی صنعت خودرو می دیدیم تا در دو سال اخیر که با تحریم ها و نوسانات ارز مواجه شده ایم، مشکلاتی که گریبان آن هستیم را نمی دیدیم.

کد خبر 32398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =