ورود دیرهنگام دولت در ترخیص کالا

مسعود خوانساری معتقد است به خاطر کمبود بودجه دولت، فشارهایی از بابت تامین اجتماعی و مالیات به بنگاههای اقتصادی وارد می شود که این موارد تاثیر منفی در محیط کسب و کار کرده و آنها را نیز دچار مشکل می‌کند

مسعود خوانساري در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه دولت در بسیاری از موارد، دیرهنگام تصمیم می‌گیرد، نمونه آن ورود دیرهنگام دولت در ترخیص خودروهای وارداتی است.

به گفته او، روند ترخیص خودروهای وارداتی با مصوبه جدید هیات دولت آغاز شده، اما در بسیاری از موارد از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر اقلام، هنوز هم رسوب کالا در گمرکات وجود دارد.

خوانساری ادامه داد: متاسفانه بیش از 10 ماه است که محصولات آرایشی و بهداشتی در گمرکات مانده است و علیرغم پیگیری‌های دولت، همچنان مشکلات پابرجا است؛علاوه براین اینکه کالاهای زیادی هستند که به سرنوشت همین اقلام دچار شده و در گمرکات باقی مانده اند.

 

 خوانساری در ادامه عنوان کرد:  به خاطر کمبود بودجه دولت، فشارهایی از بابت تامین اجتماعی و مالیات به بنگاههای اقتصادی وارد می شود که این موارد تاثیر منفی در محیط کسب و کار کرده و آنها را نیز دچار مشکل می‌کند

 

او با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری داخلی و بهره وری، پایه های رشد اقتصادی کشور هستند، افزود: با توجه به شرایط موجود، امیدی به جذب سرمایه گذاری نداریم؛  بنابراین باید برای بهبود محیط کسب و کار، تلاش کنیم.

خوانساری همچنین افزود: با این وجود شاخص بهره وری نیز، مثبت ارزیابی نمی شود.

میانگین رشد بهره وری طی ۴۰ سال گذشته، صفر برآورد شده است.

به گفته او، میانگین رشد بهره وری در بخش صنعت، منفی ۸.۹ درصد بود.او در ادامه افزود: محیط کسب و کار تاثیر بسزایی بر بهره وری دارد.

براساس آمار اعلامي خوانساري، شاخص فساد نیز به عنوان یکی از شاخصه های اثرگذار در محیط کسب و کار، سنجیده میشود، که 

ایران در سال ۲۰۱۷، در رتبه ۱۳۰ دنیا از نظر شاخص فساد قرار داشت.

البته به گفته رییس اتاق تهران، این رتبه در سال ۲۰۱۸ به ۱۴۶ تنزل یافت.

او افزود: از منظر شاخص سهولت کسب و کار نیز در رتبه ۱۲۷ ام قرار داریم.

او با بیان اینکه هزینه آلودگی هوا بالغ بر 8 میلیارد دلار در روز برآورد شده است که عمدتا کشورهای چین، آمریکا و هند بیشترین زیان را می‌بینند، گفت: این در حالی است که در چین بالغ بر 1.8 میلیون نفر در سال، در هند 1 میلیون نفر و در کل دنیا 4.5 میلیون نفر در دنیا تلفات به ثبت رسیده است

کد خبر 32409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =