کاهش تعرفه های وارداتی ضامن تعدیل قیمت ها

بهرام شکوری معتقد است اگر دولت قصد تنظیم بازار داخلی را دارد به جای ایجاد عوارض صاردات، تعرفه های وارداتی را کاهش دهد یا از بین ببرد که با این اقدام به صورت خودکار قیمت ها تعدیل می شوند

 بهرام شکوری معتقد است اگر دولت قصد تنظیم بازار داخلی را دارد به جای ایجاد عوارض صاردات، تعرفه های وارداتی را کاهش دهد یا از بین ببرد که با این اقدام به صورت خودکار قیمت ها تعدیل می شوند

بهرام شکوری در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، گفت: یکی از مشکلاتی که فعالین بخش خصوصی کشورمان گرفتار آن هستند که در همه جای دنیا هم متداول است همان استفاده از تسهیلات بانکی است که نرخ های بهره بالای بانک ها مشکل اصلی بنگاه های اقتصادی در استفاده از تسهیلات بانکی است که باعث می شود بعضا استفاده از تسهیلات بانکی برای بنگاه های تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشند.

رییس  کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی با اشاره به نرخ بهره بالای تسهیلات بانکی و موانع تولید در کشور، افزود: سهم سرمایه در گردش از تسهیلات بیشتر از مقدار اعلام شده است ولی به قدری مشکلات اقتصادی در کشور ما زیاد است که شاید این تسهیلات بانکی فقط بخش کوچکی از مشکلات تولید را رفع کند؛ به نظر می رسد حمایت های قانونی که می توان از تولید و صادرات کرد بیشتر برای واحدهای تولیدی مفید باشد تا اعطای تسهیلات بانکی.

ایشان با اشاره به حمایت های قانونی که دولت و دستگاه های اجرایی می توانند از بخش های تولید داشته باشند، گفت: به طور مثال موانع و عوارض صادراتی برخی کالاها برداشته شود، در اکثر کشورهای جهان دولت ها با ابزار تعرفه ها واردات کشورشان را کنترل می کنند و هیچ نوع مانعی برای صادرات کالاهای شان وجود ندارد ولی در ایران علاوه بر تعرفه ها ما با مبحثی به نام عوارض صادراتی هم مواجه هستیم.

شکوری افزود: اکنون شما در بازار کشور مشاهده می کنید که به اسم تنظیم بازار یک روز به بهانه مبارزه با گرانی خرما یا سیب زمینی و گوجه در بازار داخل انواع محدودیت های صادراتی از طرف دولت وضع می شود. بهتر است دولت اگر قصد تنظیم بازار داخلی را دارد به جای ایجاد عوارض صاردات، تعرفه های وارداتی را کاهش دهد یا از بین ببرد که با این اقدام به صورت خودکار قیمت ها تعدیل می شوند.

شکوری راهکار تنظیم بازار داخلی را حذف تعرفه های وارداتی دانست و گفت: دولت های ما همیشه این نگرانی را دارند که نیازهای بازار داخلی به موقع تامین شود، به عنوان مثال زمانی که گوشت گران شده بود خیلی از فعالین اقتصادی به فکر واردات گوشت از برزیل و قزاقستان افتادند؛ اگر دولت زمانیکه با گرانی یا کمبود کالاهای اساسی مواجه می شود با حذف تعرفه ها می تواند به راحتی بازار داخل را کنترل کند بطوریکه به صادرات و تولید هم صدمه ای وارد نشود.

شکوری با اشاره به عدم توجه به ظرفیت های کارشناسی تشکل ها و مراکز پژوهشی، گفت: در علم اقتصاد قیمت هر کالاهایی بر اساس عرضه و تقاضای بین فعالین اقتصادی و مصرف کنندگان تعیین می شود ولی در ایران دولت با دخالت هایش در تعیین قیمت کالاها اختلال ایجاد می کند. علت این موضوع هم عدم آشنایی سیاست گذاران ما با علم اقتصاد است به طور مثال ما در کمیسیون اقتصادی مجلس فقط دو نفر اقتصاددان داریم یا کمیسیون صنایع و معادن مجلس فقط یک نفر متخصص حوزه معدن داشت. به هر حال باید بگویم که از ظرفیت های کارشناسی تشکل ها استفاده نمی شود، از مرکز پژوهش های مجلس و مرکز پژوهش های بازرگانی به خوبی بهره نمی گیرند و در سیاست های شان با بخش خصوصی مشورت نمی کنند و اگر ارتباط دولت و مجلس با این تشکل ها و مراکز پژوهشی تقویت شود به نظرم بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: بهتر است دولت بحث تنظیم بازار را به تشکل ها بسپارد و اعتماد لازم را به بخش خصوصی داشته باشد تا اگر مساله ای هم پیش آمد

کد خبر 32447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =