تشویق بازیگران حقیقی برای ورود به قالب حقوقی بازار سرمایه

به گفته هادی لاری در حال حاضر بیش از یک میلیون بازیگر حقیقی در بازا ر سرمایه داریم که باید بتوانیم آنها را تشویق کنیم تا در قالب های حقوقی وارد این بازارشوند.

هادی لاری در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، گفت: اگر از نگاه قانون گذار به بازار بنگریم به نظر می رسد دو مشکل عمده وجود دارد، مشکل اول اینکه بازیگران بازار بیشتر به صورت شخص حقیقی وارد بازار سرمایه ایران شده اند، اینکه ما الان بیش از یک میلیون  بازیگر حقیقی در بازار سرمایه داریم پدیده خوبی است ولی باید بتوانیم این بازیگران حقیقی را تشویق کنیم تا در قالب های حقوقی وارد بازار سرمایه شوند.

لاری با اشاره به نقش صندوق های سرمایه گذاری در بازار سهام، افزود: پول های بازیگران حقیقی باید در صندوق های سرمایه گذاری (حقوقی) تجمیع شوند تا اشخاص حقیقی بتوانند از تخصص حقوقی های بازار سرمایه بهره مند شوند و نقدینگی بازار سرمایه بهتر مدیریت شود.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوع دوم اینکه، باتوجه به اقبال بازار سرمایه در سال 98 و 97 و ورود گسترده نقدینگی به این بازار، فرصت خیلی خوبی برای تامین مالی پروژه های دولتی ایجاد شد ولی آنچه که مشاهده کردیم،این بود که به جای تامین مالی پروژه ها، دائما با افزایش ارزش سهام شرکت های موجود در بازار مواجه شدیم.

وی افزود: دولت در این موقعیت و با وجود کسری بودجه، می توانست شرکت های بزرگ دولتی را در بازار عرضه کند تا مقداری از نقدینگی بازار در جهت کاهش کسری بودجه استفاده می شد یا اینکه پروژه های عمرانی جدیدی تامین مالی می شدند.

لاری مساله اصلی کشور را تامین مالی پروژه های عمرانی دانست و گفت: مساله اصلی کشور ما تامین مالی است، وقتی ارزش سهام شرکت های موجود در بازار سهام، هزار برابر می شود اما  پروژه ای تامین مالی نمی شود گره ای از مشکلات کشور باز نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل کسریربودجه دولت، گفت: پس اگر با فرصت پیش آمده ما می توانستیم با عرضه های بیشتر پروژه های دولتی و پروژه های بزرگ خصوصی بیشتری را در بازار سهام تامین مالی می کردیم در نهایت به نفع اقتصاد کشور می شد. در زمینه تامین مالی پروژه های عمرانی قرار نبود کار پیچیده ای انجام گیرد و ما انتظارات زیادی نداشتیم، با همین ساختارهای موجود در بازار سرمایه با عرضه سهام شرکت های بزرگ دولتی، می شد بخش زیادی از مشکل کسری بودجه را حل کرد.

ایشان در زمینه چشم انداز بازار سرمایه برای سال آینده، گفت: من برای سال آینده رشد کمتری را نسبت به امسال پیش بینی می کنم اما مادامی که روند ارزش دلار و حجم نقدینگی صعودی است انتظار می رود بازار سرمایه هم رشد داشته باشد.

 

کد خبر 32470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =