لزوم رفع موانع قانونی جهت تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط

هادی لاری می گوید: راهکار تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط در بازار سهام، اعطای آزادی عمل بشتر و برداشتن قوانین ومقررات دست و پاگیردر این بخش است.

دولت‌ها در کشورهای دنیا برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط (شرکت های فعال در شهرک های صنعتی) ، بسته‌های حمایتی ارائه می‌دهند. "تضمین‌های ویژه و وام برای شروع فعالیت"، "ایجاد بانک‌های مختص بنگاه‌های کوچک" و "تامین مالی از طریق بازار سهام" اصلی ترین راه های تامین مالی این بخش از صنایع هستند. باتوجه به رشد قابل توجه بازار سهام ایران طی یک سال گذشته موضوع تامین مالی این کسب و کارها از طریق بازار سرمایه قوت گرفته است.

در همین زمینه هادی لاری در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، گفت: دو سال پیش، فرابورس یک بخش برای  بازار سهام کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME ) راه اندازی کرد که حدود 3 یا 4 شرکت در آن حضور فعال دارند ولی متاسفانه خیلی عمق پیدا نکرد و ما شاهد حضور شرکت های بیشتری در این بخش نبودیم.

لاری عنوان کرد: من فکر می کنم، فرابورس در ورود این شرکت ها به بازار سهام بیش از حد سخت گیری می کند، طبیعتا در ایران مانند تمام کشورهای جهان، کسب و کارهای کوچک و متوسط (شرکت های موجود در شهرک های صنعتی) خیلی شرکت های منظم و دقیقی نیستند و اغلب صورت حساب های مالی خود را شفاف سازی نمی کنند.

وی افزود:ما می دانیم که کسب و کارهای کوچک و متوسط نسبت به صنایع بزرگ، مشکلات بیشتری دارند، شفافیت بالا را نمی پذیرند، امکان حسابرسی دقیق شاید از آنها مقدور نباشد. راهکار بازار های سرمایه جهان برای کسب و کارهای کوچک و متوسط سهل گیری بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به راه حل تامین مالی SME ها در فرابورس، گفت: باید قوانین زائد و دست و پاگیر که مانع از ورود کسب و کارهای کوچک و متوسط به بازار سهام می شوند را برداریم و اجازه دهیم بازار خودش تصمیم بگیرد؛ یعنی سهامداران آیا اقبالی به این سهم ها نشان می دهند یا خیر؟ این گونه تصمیمات را باید بازار بگیرد.

اگر ما دائما با قوانین دست و پاگیر، اجازه تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط را ندهیم مشکلات این بخش از صنایع حل نمی شوند.

لاری در ادامه گفت: طبیعتا با ورود SME ها به بازار سرمایه در بین آنها سهم های پرریسک هم وجود خواهد داشت و امکان دارد سهام داران از سرمایه گذاری در این بخش متضرر شوند ولی تجربه جهانی راهکار دیگری برای این کسب و کارها ارائه نداده است.

وی با اشاره به راهکارهای عملیاتی بازارهای سهام در جهان در این زمینه، گفت: در بازار سرمایه آمریکا هم بخشی به نام OTC وجود دارد که عموما برای کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد در این بخش نظارت ها حداقلی است در سایر بازارهای سرمایه جهان با نام های متفاوت نیز چنین بازارهایی وجود دارد. تنها نقشی که قانون گذار در این بخش ایفا می کند این است که به سهامداران و سرمایه گذاران هشدار می دهد که ممکن است این بخش از بازار ریسک بیشتری داشته باشد و مراقبت های لازم را در نظر بگیرند.

لاری گفت: در ایران هم سعی شد تا حدی در بازار پایه فرابورس این محدودیت زدایی انجام گیرد ولی هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. باید پذیریم که کسب و کارهای کوچک و متوسط (شرکت های فعال در شهرک های صنعتی) نمی توانند خودشان را با ضوابط دست و پا گیر وفق دهند و در نتیجه از ورود به این بازار خودداری می کنند. البته همانطور که گفته شد قانون گذار لازم است در زمینه ریسک سرمایه گذاری در این بخش ها اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد.

وی افزود: راهکار اصلی این است که آزادی عمل بخش کسب و کارهای کوچک و متوسط بیشتر باشد و این صنایع نسبت به تامین مالی از طریق بازار سرمایه تشویق شوند.

کد خبر 32476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =