اثر کرونا بر تجارت خارجی کشور

رصد آمارهای گمرک حکایت از این دارد که با شیوع ویروس کرونا، از ۲۹ بهمن ماه تا ۱۳ اسفندماه ۹۸ یک میلیارد و ۹۱۵میلیون و ۶۵۱ هزار دلارکالا وارد کشور شده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی و ارزشی رشد داشته است .در مقابل میزان صادرات در این بازه زمانی، از نظر ارزشی، یک میلیارد و ۲۸۵میلیون و ۳۰۵هزار دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم از نظر ارزشی و هم وزنی کاهش را تجربه کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، شیوع کرونا ویروس چه اثر بر روند تجارت خارجی کشور  گذاشته است؟ آمارها از روند صدور و ورود کالا چه می گویند؟  برای دریافت پاسخ به این پرسش، بهتر است نگاهی بیاندازیم به آمار تجارت خارجی در  از  روز پایانی بهمن ماه تا ۱۳ اسفند ماه ۹۸. رصد آمارهای گمرک حکایت از این دارد که در این بازه زمانی،  نزدیک به یک میلیون و ۷۱۱هزار و ۹۰۶تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۱۵میلیون و ۶۵۱ هزار و ۱۶۴ دلار  وارد کشور شده است. این در شرایطی است که سال گذشته در این فاصله زمانی (۲۹ بهمن ماه تا ۱۳ اسفند ماه) یک میلیون و ۲۶۳هزار و ۸۸۶تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۵۴۳ دلار وارد کشور شده بود. مقایسه این آمار نشان می‌دهد که با وجود شیوع ویروس کرونا، از لحاظ وزنی ۳۵.۵درصد و از لحاظ ارزش ۵.۱درصد رشد داشته است .

اما چه میزان کالا در مدت یاد شده از مرزهای کشور خارج شده اند؟ آمارهای گمرک بیانگر این است که در تاریخ یاد شده،  ۴میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۳۱ تن کالا  به ارزش یک میلیارد و ۲۸۵میلیون و ۳۰۵هزار و ۷۵۰دلار صادرشده  که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به  لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۳۰درصد کاهش داشته است.  براساس آنچه سخنگوی گمرک  عنوان کرده است، چنانچه بخواهیم دو هفته قبل و بعد شیوع کرونا را در حوزه تجارت خارجی مقایسه کنیم، در رویه واردات به لحاظ وزنی ۱۲.۵درصد رشد را با وجود شیوع کرونا شاهد بودیم و در رویه صادرات کاهش ۳۴درصدی را با همین مقیاس داشتیم.  اما از  دلایل این کاهش رامی توان  بسته شدن مرزهای زمینی در برخی از مبادی های کشور و نگرانی جهانی در خصوص فراگیری شیوع این ویروس عنوان کرد.

آمارها گویای این است که شیوع ویروس کرونا در ایران، بر تجارت خارجی کشور سایه افکنده است.از سوی دیگر، طی دو هفته اخیر نیز شاهد بسته شدن مرزهای تجاری ایران بابرخی از همسایگان بودیم.  این در شرایطی است که کشور برای تامین نیازهای ارزی خود نیاز به صادرات دارد. بر همین اساس باید تدابیری ویژه از سوی متولیان تجاری صورت گیرد تا از طریق رایزنی ها بتوان مرزهای تجاری را حتی به صورت موقت هم که شده بگشایند و صدور کالا تسهیل شود.  

در همین حال،  علی شریعتی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با ما می گوید: متاسفانه شروع کرونا ویروس آنهم در ماه پایانی سال ۹۸ به شدت تجارت خارجی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. به طوریکه با شرایط به وجود آمده، عملا جلوی صادرات مسدود شده است و امکان صدور کالا به آسانی فراهم نیست.  

خوشبختانه شاهد بازگشایی مرزهای عراق و افغانستان به عنوان دو مقصد بزرگ صادراتی کشور بودیم. با این وجود همچنان مرز بازرگان که اهمیت ویژه‌ای در تجارت بین‌المللی ایران دارد، بسته است. او افزود: با وجود اقدامات صورت گرفته از سوی طرف ایرانی، گویا کشور ترکیه تمایلی به همکاری ندارد. مرز بازرگان دسترسی ایران به اروپا را ممکن می‌کند. به‌علاوه آنکه حجم عمده‌ای از واردات کشور از طریق این مرز و خطوط راه آهن، انجام می‌شود. با این وجود ترکیه حتی اجازه ورود بارهای ما را هم نمی‌دهد.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی با چالش بسته شدن مرزهای تجاری بر روی تجار ایرانی هستیم، عنوان کرد: البته بازارهای مهمی چون عراق و افغانستان با رایزنی های انجام شده، مرزهای خود را به روی ما باز کردند. اما همچنان در برخی از مرزها امکان تجارت و جابه جایی کالا وجود ندارد و این کار را برای صادر کنندگان سخت کرده و بر نگرانی های آنها می افزاید. این فعال اقتصادی بر این باور است که این چالش از مسیر دیپلماسی اقتصادی می گذرد، وگرنه باید شاهد تبعات آن بر اقتصاد کشور و تولید باشیم.

به گزارش اگزیم نیوز، به نظر می رسد، در چنین شرایطی،  فعال شدن دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و حتی حضور و رایزنی بخش خصوصی  با همسایگان راهی برای عبور از چالش به وجود آمده  و مانع از توقف مسیرهای تجارت خارجی باشد.

کد خبر 32492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =